De voordelen van een flexibel familiebedrijf: ‘Wij hoeven nooit nee te verkopen”

Poolse deuren en hekwerken op de Nederlandse markt

Herkenbaar? De architect heeft een schitterend plan op papier gezet, aan u als aannemer alleen nog de taak om de deuren in te kopen. Om bij de leverancier vervolgens te horen dat wat u voor ogen heeft niet mogelijk is. Zijn dubbeldikke catalogus bevat veel mooie producten, maar niet datgene waar u naar op zoek was. Dat moet anders kunnen, vond Wouter van Kerkvoorde.

LammersEen voorbeeld van een Wisniowski toepassing.

Toen hij samen met zijn compagnon Dennis Geerdes het bedrijf AW Nederland begon, moest maatwerk dan ook een van de uitgangspunten zijn. En dat is gelukt. “The sky is the limit; wij zeggen gewoon tegen klanten: teken maar, wij leveren het.”

Flexibiliteit is het toverwoord
Het merk dat AW Nederland voert, is Wiśniowski, de grootste producent van deuren en hekwerken in Centraal-Europa. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het hier om een Pools bedrijf. “En dat kan nog weleens de wenkbrauwen doen fronsen”, weet Van Kerkvoorde uit ervaring. “Een Duits merk roept me­teen een gevoel van degelijkheid op; een Pools merk moet zich eerst bewijzen. Maar als klanten de producten van Wiśniowski met eigen ogen zien – bijvoorbeeld in onze showroom – zijn ze overtuigd.”

Wiśniowski is een groot bedrijf; het produceert meer dan 85.000 garagedeuren per jaar en exporteert naar tientallen landen in Europa. Toch gedraagt het zich niet als multinational. “Wiśniowski is ondanks de groei die het heeft doorgemaakt sinds de oprichting in 1989 een typisch familiebedrijf gebleven”, vertelt Van Kerkvoorde. Wat het voordeel daarvan voor klanten is? Flexibiliteit. Van Kerkvoorde legt uit: “Wij hoeven nooit nee te verkopen. Wat de klant bedenkt, kunnen wij leveren. Deuren met verticaal glas bijvoorbeeld. In een land als Polen heel gebruikelijk, hier in Nederland uniek. We kunnen altijd het product aanpassen aan het bouwproject, niet andersom – zonder dat we daar een meerprijs voor rekenen.”

Om zeker te weten dat écht alles past, komt Van Kerkvoorde voor een nacontrole naar het bouwterrein. “Het zal je maar gebeuren dat je gloednieuwe overheaddeur bij levering net een centimeter te kort blijkt. Voorkomen is gewoon beter dan genezen. Daarom onderhouden we ook nauw contact met de klant. Daardoor zijn we altijd op de hoogte als het project onverhoopt uitloopt. Wij passen de levering en montage van de deuren daar dan op aan.”

LammersDennis Geerdes (links) en Wouter van Kerkvoorde van AW Nederland.

De juiste vertaalslag
Het aanpassen geldt overigens ook voor de Nederlandse markt. Want één ding is zeker: de Poolse producten zijn niet een-op-een over te nemen in ons land. “Denk alleen al aan het gebruik van een garage. In Polen is die bedoeld om een auto in te stallen, hier wordt de garage veel meer gebruikt als opslagplaats voor bijvoorbeeld tuinspullen en fietsen. Zo’n andere toepassing van de ruimte vraagt ook om een ander soort deur.”

Als ervaren partij weet AW Nederland altijd de juiste vertaalslag te maken naar de lokale markt. Daarnaast willen Van Kerkvoorde en Geerdes het kleinschalige karakter van Wiśniowski ook hier bewaken. Zo krijgt u als u belt meteen een van de twee mannen aan de lijn; AW Nederland heeft geen telefoniste in dienst. Sterker nog, de compagnons voeren alle werkzaamheden voor hun bedrijf zelf uit. Zo kan het dus zijn dat de telefoon rinkelt op het moment dat Van Kerkvoorde nét bij een klant een lading staat te lossen. Deze korte lijnen in combinatie met de nuchtere aanpak van de Overijsselse ondernemers blijkt al jaren een succesformule.

Weten wat AW Nederland u te bieden heeft met Wiśniowski? 

Ga naar www.wisniowski.nl of stuur een e-mail naar info@wisniowski.nl.   

Tekst en Beeld: Wisniowski
Uitgelichte afbeelding: Het kantoor van AW Nederland.