Folie als onderscheidend, duurzaam en esthetisch product

Als het aan Theun Dijkstra ligt, eigenaar van TD Advies, komt er meer kleur in het straatbeeld. Dijkstra is in 2005 gestart met het vermarkten van folie voor diverse toepassingen. “Dankzij mijn samenwerking met diverse buitenlandse bedrijven zag ik markt voor gekleurde foliesoorten, niet alleen om reparaties mee uit te voeren, maar ook voor cosmetische doeleinden”, opent Dijkstra het gesprek. 

“Omstreeks 2008 kwam ik erachter dat de toenmalige folie niet dezelfde levensduur had als het kozijn zelf, dat wel 75 jaar mee kan. Zo’n kozijn verdient een tweede leven, we hebben toen in eigen beheer gekeken welke lijm ideaal zou zijn. In 2012 zijn we overgestapt naar onze eigen lijmlaag voor alle foliesoorten. De focus ligt op een breed scala aan kleuren.”

Voor zowel professional als doe-het-zelver
Dijkstra ziet dat de aangeboden folie door klanten verwerkt wordt om reparaties mee uit te voeren, om make-overs te geven aan kozijnen en om klein maatwerk te realiseren. “Dan moet je denken aan een profielverwerker die zich verzaagd heeft en snel een standaard voorraadprofiel moet omzetten in de juiste kleur.”

Dijkstra levert de folieproducten tevens aan de particulier. “We hebben standaardkleuren op voorraad en bijzondere folies kunnen we binnen vier dagen leveren. 80% van de unikleuren wordt geleverd met houtnerfstructuur. We kunnen inmiddels 200 verschillende folies aanbieden”, aldus Dijkstra. “Voor deurpanelen leveren we folie met een rolbreedte van 1 meter, voor draaidelen hebben we stroken van 10 cm en voor kaderdelen 18 cm. De klant hoeft niet voor te snijden en werkt snel en netjes. Merken die we leveren zijn Renolit, Hornschuch en LG Hausys.”

15 jaar garantie, ook bij onderdorpel toepassing
“We dienen met folie de duurzaamheidsgedachte, je verlengt immers de levensduur van een product. In Nederland zien we veel afbladderende onderdorpels. Met de nieuwe folies is een onderdorpel weer als nieuw te maken en ook nog eens 15 jaar gegarandeerd.” 

Dijkstra bedient klanten in de Benelux en Duitsland. “Op dit moment maken we instructievideo’s; voor iedereen handig, maar zeker voor de particulier. Partners die bij ons kopen, leiden we op indien gewenst. Nieuwe aanwas komt vooral uit de hoek van de reclame­bedrijven die gewend zijn met folie te werken, voor de schilder staat dit product iets te ver af van verf. Wij zien echter dat hele boei- en geveldelen en garagedeuren in de folie gezet worden”, zegt Dijkstra tot slot.   

Tekst: Jan Mol   Beeld: TD Advies