Liefde voor het vak staat aan de basis van het succes

Hij is 48 jaar en is de vierde generatie Woelm die aan het roer staat van het gelijknamige bedrijf uit het Duitse Heiligenhaus. Karl Kristian Woelm nam het roer in handen in 2000, toen het bedrijf 75 jaar bestond. In een persoonlijk gesprek praten we over de liefde voor het vak en de drijfveer om koploper te willen zijn in de markt voor hoogwaardige schuifsystemen en beslag.

“Met een historie die 90 jaar teruggrijpt zetten we onze volledige expertise in om met onze merken HELM voor schuifelementen en KWS voor beslag het mooiste en het beste te leveren op de markt. Daarnaast leveren we op basis van onze kennis en kunde ook techniek voor intern transport, een logisch gevolg van de ontwikkelingen bij HELM”, opent Woelm het gesprek.

Ontwikkelingen vanuit eigen initiatief
“Onze ontwikkelingen geschieden meestal op basis van eigen ideeën, maar we laten ons daarbij altijd inspireren door de vragen en wensen vanuit onze klanten. In creatieve workshops, waaraan onze afdelingen marketing, verkoop en buitendienst samen met onze klanten deelnemen, leggen we ons oor goed te luisteren”, vervolgt Woelm zijn verhaal. “We beschikken over alle middelen om vanuit engineering tot goede prototypes te komen en werken zo ideeën uit, toetsen deze op functionaliteit, om bij akkoord tot productie over te gaan. Bij ons draait het allemaal om goede producten voor onze klanten.”

Woelem GmbH,Karl Kristian Woelm kijkt tevreden naar de Nederlandse markt.

Modulair werken is een blijvend succes
Onder de vlag ‘Modul Konzept’ maakt Woelm het leven van de professional in hoogwaardige binnen- en buitenbouw gemakkelijker. “Modul Konzept is aan constante evolutie onderhevig en wordt door ons continu uitgebreid. Het is een platform waarbinnen we totaaloplossingen als kant-en-klare pakketten aanbieden. Alles wat we integreren kunnen, voegen we toe, zoals bijvoorbeeld ons telescoopsysteem. Dat is een uitkomst voor glasbedrijven die mooi, snel en efficiënt willen werken.”

Karl Kristian Woelm kijkt tevreden naar de Nederlandse markt. “Onze producten worden goed opgepakt. Nederland is als buurland erg belangrijk voor ons, we voel ons daar eenvoudig thuis in de lage landen.”

Op de vraag, wat zijn persoonlijke doelstelling is, antwoordt hij lachend: “Ik wil graag in 2025 ons honderdjarig bestaan vieren en wil langdurig werken aan een gezonde firma voor de volgende generatie.” Hoe zit het met de bedrijfsopvolging? Blijft het roer in handen van Woelm? “Dat hangt van mijn dochters af, die nu nog klein zijn. Als ze net zoveel liefde voor het vak ontwikkelen als de voorgaande generaties en het roer ooit willen overnemen, dan staat niets hen in de weg.” 

Tekst: Jan Mol  |  beeld: Woelm GmbH
Uitgelichte afbeelding: 
De fabriek in Heiligenhaus vanuit de lucht bezien.