Magazines / Nr 02 2018

Nr 02 2018

De nieuwe standaard?

Was u er bij in Neurenberg? We hebben het over de Fensterbau Frontale die een aantal weken geleden plaatsvond. Tot onze vreugde ontmoetten wij daar vele Nederlandse ondernemers uit het vakgebied. Soms zijn standhouder maar vaak zijn zij bezoekers om inspiratie op te doen en te zien wat de absolute noviteiten waren.

Volgens de beursorganisatie werden er diverse records gebroken. Zo stonden op deze editie, die één keer in de twee jaar werd gehouden, maar liefst 1.329 exposanten. Een fikse groei ten opzichte van de editie daarvóór in 2016. Ook was het aan- tal getelde nationaliteiten groter; 123 tegen 116 twee jaar geleden. Het totaal aantal bezoekers was ruim meer dan 100.000. Kortom. U hebt dus zeker wat gemist als u er niet was.

In deze editie van Profiel ziet u dan ook veel terug van de Fensterbau Frontale. Zo toonde Kruba een keur aan noviteiten waar- mee verwerkers in de kunststof kozijnenindustrie en aluminium gevelindustrie hun profielen niet alleen nauwkeuriger, maar ook sneller en beter kunnen frezen, boren, zagen en lassen. De ‘Urban’ genereerde flink wat positieve belangstelling. Deze is in staat om in slechts anderhalve minuut las- en bewerkingstijd een naadloze lasverbinding te maken. Natuurlijk werden ook de laatste ontwikkelingen van de houtverbindingslook (HVL) uitgebreid getoond.

Bezoekers in Neurenberg konden ook niet om de stand van HOPPE heen. Met de nieuwe en gepatenteerde SecuForte tech- niek voor raambeslag presenteerde het bedrijf een baanbrekende innovatie: een automatische vergrendelfunctie in de greep maakt het vrijwel onmogelijk om de venstergreep van buitenaf te manipuleren, waarmee een nieuwe standaard in inbraak- beveiliging wordt gezet. De grepen kunnen alleen van binnenuit worden bediend, door de greep in de richting van de rozet te drukken. Onmogelijk om er (dus) van buitenaf bij te komen.

Kijk, dat zijn nou mooie slimme innovaties waar de markt op zit te wachten. Er wordt met technische perfectie ingespeeld op een intrinsieke behoefte bij de eindgebruikers. Die willen veilig wonen. Die willen geen last hebben van kwaadwillenden die het pand of het huis binnenkomen. De doorontwikkeling van bestaande producten is daarmee inspirerend.

Wat mij dan het meeste inspireert is het statement (van bedrijven) dat ze een ‘nieuwe standaard’ hebben neergezet. Natuurlijk zal de toekomst moeten uitwijzen of die nieuwe standaard een blijvende standaard is, maar het is wel heel goed om op die manier de eigen bedrijfsambitie vorm te geven. Werken aan ‘de nieuwe standaard’ betekent dat je de top wilt zijn. Tegelijkertijd is het een signaal aan de markt en aan de concurrenten: kom maar op met de volgende stap.

Wel, zeker gezien de heerlijk florerende reuring in de economie, zal die uitdaging beslist worden opgepakt. Wie weet wat we in de volgende editie van Profiel daar al over kunnen schrijven…

Maar éérst deze editie bestuderen! Om te begrijpen wat nu ‘de nieuwe standaard’ is. Veel inspiratie gewenst.

Jerry Helmers
Eindredactie Profiel

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: