Magazines / Nr 03 2018

Nr 03 2018

FOLIE IS MEER DAN…. FOLIE!

Dit vakblad heet – u weet het – Profiel. Maar eigenlijk zouden we voor één keer, in ieder geval deze editie, kunnen omdopen tot een ware FolieBijbel. Of, handboek: Folie. Want, wát een boeiende Special is het geworden. Folie is wat hét is in de markt. Zo lijkt het.

Nee, zo is het.
Waar een aantal jaren geleden de eerste fabrikanten (voorzichtig? Of: toch écht overtuigd) met de eerste folies kwa- men als antwoord op gewenste duurzaamheid en een impuls aan de kwaliteit, zo is folie de standaard geworden. Of het nu om binnen- of buitentoepassingen gaat.

Folie Is The Thing To Have. And, To Sell.

Interessant daarbij is dat de meeste fabrikanten zich heel verstandig richten op folies die alle klimatologische om- standigheden aan kunnen. Want, het lijkt er op dat we wel degelijk sneller met wisselende weersomstandigheden te maken hebben. Waar vroeger – althans, zo is het gevoel – de winter langzaam in de lente overging, als voorbeeld, zo kan het nu in een periode van slechts anderhalve week bekeken zijn. Dus, anderhalve week geleden nog met een dikke winterjas en een wollen sjawl op straat. En dan ineens al op slippers en korte broek.

Snel veranderende weersomstandigheden dus en het is begrijpelijk dat de markt dan ook naarstig op zoek is naar producten die deze rappe omslagen makkelijker aan kunnen. Het is een waar appèl op ons aller innovatiekracht.

Een paar voorbeelden als we het hebben over innovatie: zo zette LG Hausys Europe GmbH tijdens de internationale vakbeurs Fensterbau de innovatieve folies voor buitentoepassingen goed in de schijnwerpers. Zo steunen de nieuwe folies vooral op een verbeterde basisfilm en acryl-toplaag, die er in combinatie met het kleurpigment voor zorgen dat de elementen beter bestand zijn tegen weersinvloeden.

Folie is echter niet alleen functioneel. Anno 2018 kan men folie ook zien als een onderscheidend, duurzaam en esthetisch product. Met andere woorden: het oog wil ook wat. Als het aan Theun Dijkstra, eigenaar van TD Advies ligt, komt er dan ook snel meer kleur in het straatbeeld. Hij heeft het letterlijk over cosmetische doeleinden. Zowel de professional als de doe-het-zelver heeft toenemende belangstelling hiervoor. Een make-over is aan de orde van de dag. Ik zei het al: het oog wil ook wat.

Maar dán hebben we ook nog het gevoel. Folie dat er niet alleen uitziet als hout, maar ook nog zo aanvoelt. Je zou bijna zeggen: het moet niet gekker worden maar ook dát is al gewoon de realiteit van alledag. Fabrikanten streven een natuurlijke uitstraling na en investeren daarmee dus veel in het product. Daarnaast is er een grote behoefte aan krasvastheid. Kortom, folie moet ook tegen een stootje kunnen.

Folie is dus overduidelijk méér dan alleen maar… folie!

Enfin, u leest er allemaal over in deze editie van de nieuwste ProfielBijbel. Of te wel, uw vakblad Profiel. Ik wens u alvast een goede zomervakantie! Eind augustus ligt de volgende Profiel bij u op de mat.

Jerry Helmers
Eindredactie Profiel

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: