Magazines / Nr 06 2018

Nr 06 2018

DE TOEKOMST IS EEN BUSINESSMODEL

Op de drempel van 2019, is het altijd goed om even terug te kijken wat het jaar 2018 ons zoal heeft gebracht. Wel… men komt gelijk tot de eensluidende conclusie dat de circulaire economie, alle Cradle-to-Cradle-principes en ultieme duurzaamheid nu daadwerkelijk tot in ons aller genen zijn doorgedrongen.

Het is niet slechts meer een (politiek-correcte) groene ambitie om de wereld schoner, fijner en comfortabeler achter te laten voor al onze kinderen en kleinkinderen; we hebben ook – zo ondernemend als we met z’n allen zijn – ontdekt, dat het ook gewoon een businessmodel is geworden. Anders gezegd: we kunnen goed ons geld ermee verdienen. Dat klinkt enerzijds keihard commercieel (en dat is het eigenlijk ook), maar anderzijds is het ook goed dat we er ‘keihard’ geld mee verdienen: want, die verdiensten stellen ons in staat om nog meer te investeren in de groene toekomst van onze samenleving.

En gelukkig gebeurt dat ook volop; daar is deze editie van Profiel een goed voorbeeld van.

Een voorbeeld: zo is de organisatie van de Bouwbeurs 2019 (zien we u daar?) zich er meer dan ooit van bewust dat de complexe ontwikkelingen binnen duurzaam of circulair bouwen, het kunnen transformeren van gebouwen en de digitalisering van het bouwproces, aspecten zijn die je eigenlijk als bedrijf niet meer in je eentje kunt oplossen. Je hébt elkaar nodig. Sterker nog: we belanden waarschijnlijk in een tijdgeest waarin het begrip ‘concurrentie’ een andere dimensie gaat krijgen. Concurrentie gaat meer richting samenwerken. En dús samen de problemen durven oplossen. Misschien is dit zelfs wel de ultieme variant van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

De organisatie van de Bouwbeurs liet ons weten dat de exposanten structureel de krachten hebben gebundeld. Een goede zaak, zo lijkt mij. Want, de toekomst is ook uw businessmodel.

In de toekomst wordt alles ook veel slimmer. Ik refereer graag aan het artikel op pagina 26. Burghouwt stipt de ontwik- kelingen van toegangsverlening naar toegangsbeheer aan. Het bedrijf volgt deze ontwikkelingen uiteraard op de voet en innoveert daar vervolgens op met het eigen inspirerende productengamma. Het belangrijkste verschil met een aantal jaren geleden: tóen wilde men vooral controle hebben over toegang en uitgang. Nú wil men ook weten wie wanneer waar is geweest. De technieken die beschikbaar zijn, kunnen dus nuttige managementinformatie opleveren; tot op individueel niveau. Interessant! En, kansrijk voor de toekomst uiteraard!

Los van duurzaamheid en de drang tot innovatie, mogen we vanzelfsprekend nooit vergeten dat het oog ook wat wil. Esthetiek is weer ruim onder de aandacht, zo lijkt het. Niet geheel onlogisch; het gaat economisch best goed; de con- sument heeft volop financiële ruimte om zijn woning ‘op maat’ en ‘naar eigen beleving en smaak’ te kunnen inrichten. Het oog wil dus ook wat. U ziet deze rode draad ook door deze laatste editie van het jaar.

Ik wens u voor nu veel leesplezier. En last but not least wens ik u tevens, namens het gehele team van Profiel, goede Kerstdagen en een vrolijke jaarwisseling. Onze ambitie voor 2019? We blijven u uitgebreid informeren over de toe- komst! We inspireren immers graag over uw businessmodel..!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: