Skantrae, leverancier van binnen- en buitendeuren, deurbeslag, kozijnen, lijstwerk en vele passende toebehoren had een heldere boodschap op de Bouwbeurs. “Wij gaan onze klanten helpen met het antwoord op de vraag: ‘Hoe verkoop je een deur?’. Aan het woord is de zichtbaar bevlogen Frank van Putten, die op de zeer drukke stand in Utrecht, zowaar nog even tijd voor vakblad Profiel had. “We mogen niet klagen over de reuring”, lacht hij. “Maar ja, ik denk ook dat we een zéér goed verhaal hebben.”
Frank, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van de groothandel uit Zevenaar, vertelt dat consumenten geen plaatjes meer willen kijken. “Ze willen iets voelen. Ze willen iets kunnen aanraken. Ze willen de beweging zien. Wel, dat concept – het showroomconcept – zijn we nu aan het uitrollen onder onze dealers in Nederland. En vanzelfsprekend laten we het hier op de beurs zien.”
“Je kunt het allemaal een beetje samenvatten in het concept van ‘StoryTelling’”, legt Frank uit. “Wat we met ons showroomconcept laten zien is dat je aan de consument ‘het hele verhaal’ moet laten zien. Een deur is niet slechts een deur; het is een wezenlijk onderdeel geworden van het interieur. En, dat geldt dus ook voor alle accessoires zoals het hang- en sluitwerk. Als de consument in de winkel zich oriënteert, dan vinden wij dat die oriëntatie zich ook echt moet lonen. Ik ben er van overtuigd dat de consument – door de vele prikkels en informatie die hij nu krijgt – zo veel mogelijk geïnspireerd moet worden. Vandaar ook onze pay-off ‘Aan alles gedacht’. Ja, inderdaad: het verhaal in de showroom wordt nu echt compleet. Het zal het koopgedrag van de consument alleen maar positief beïnvloeden. Het moge duidelijk zijn dat onze dealers daar natuurlijk naar uitkijken.”
Bizardruk
Dat er veel belangstelling is, bleek al op de eerste dag op de beurs. “Ik omschrijf de maandag als ‘bizardruk’”, zegt Frank. “We lopen hier met 17 man personeel en we zijn van ’s ochtends vroeg – bij de opening van de Bouwbeurs – tot aan ’s avonds – bij de sluiting – continu in de weer geweest.”
Nu is het uiteraard wel zo dat elke dealer zijn eigen specifieke kenmerken heeft v.w.b. de grootte van zijn showroom of winkel. “Dat begrijpen we. En daarom werken we in dit showroomconcept met verschillende panelen die eigenlijk modulair op elkaar kunnen aansluiten. Bovendien is er een koppeling met onze voorraad via het MijnSkantrae portal: als er in de showroom een verkoopgesprek is over een deur en het bijbehorende hang- en sluitwerk, dan kan de dealer meteen via MijnSkantrae kijken hoe onze voorraad is. Dit vergemakkelijkt de communicatie met de klant. En, er is meteen een betere inschatting te geven over de levertijd naar de consument toe.”
Frank verwacht dat de automatisering in de komende jaren nog verder zal gaan. “Zo hebben we een app ontwikkeld – deze wordt door 10% van de kopers al gebruikt– waar we in augmented reality de mogelijkheden laten zien. Dat is helemaal van deze tijd en ook dáár kunnen we de consumenten méér mee inspireren en dus onze dealers helpen in hun verkoopinspanningen. Want dat is waar het uiteindelijk om is begonnen. Inderdaad: aan alles is gedacht!”
Tekst en beeld: Skantrae