Producten worden uitvoerig getest voordat ze in het gamma komen
Om als kleinere speler in een concurrerende markt met veel grote bedrijven toch zijn mannetje te kunnen staan, moet je van goeden huize zijn. LoCra is al decennia lang een gevestigde waarde als het gaat om producten voor binnen- en buitenafwerking: raamafwerking, vensterbanken, deurpanelen, sandwichpanelen, dakgootbekleding, gevelafwerkingen en zelfs tuinschermen en terrasplanken. Kwaliteit, inventiviteit, flexibiliteit, betrouwbaarheid én kennis van markt en product zijn de hoekstenen van het bedrijf van Lode Craenen. De zaakvoerder gaat er prat op dat bij hem geen enkel eigen product of oplossing van een partner in het gamma komt, vooraleer hij het uitvoerig getest heeft. Met aandacht voor dergelijke details maakt hij het verschil.
Ik ontmoet Lode Craenen niet voor het eerst en telkens weer krijg ik hetzelfde gevoel: deze toegewijde man kent zijn vak door en door. Hij is er mee opgegroeid, want zijn vader had een ingenieurs- en architectenbureau én zijn oom een schrijnwerkerij. De meeste ervaring en kennis bouwde hij echter op als vertegenwoordiger van raam- en deurprofielen. Hij kwam er bij de meest uiteenlopende klanten en had zo zijn eigen ideeën over productontwikkeling.
“Dat vormde uiteindelijk een solide basis om mijn eigen bedrijf op te starten met een gamma, dat eigen ontwikkelingen combineert met producten van een aantal andere productiebedrijven. Daarbij kies ik bewust voor een samenwerking met familiale bedrijven, die er eenzelfde visie als ikzelf op nahouden en voluit kiezen voor kwaliteit, inventiviteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid”, vertelt de zaakvoerder.
“Ik sluit geen enkel compromis als het gaat om de kwaliteit van mijn producten. Daarom komt er geen enkele eigen ontwikkeling of product van een partner in het gamma als ik het niet eerst uitvoerig getest heb. Zo monteerde ik onze gevel- en dakgootbekleding geassembleerd uit Tricoya® Extreme en afgewerkt met een UV-bestendige renolit-folie eerst op drie verschillende gevels van een woning, waarbij ze aan de zon en andere weerssituaties blootgesteld werden. Zo kon ik zelf vaststellen, wat de kwaliteit van dit product was.”
Bij LoCra staat de klant centraal: niet de doe-het-zelver, maar de professionele vakhandel en de vakman, waarmee samen gezocht wordt naar een geschikte oplossing voor elk specifiek project. Een groot deel van de verkooppunten komt uit het netwerk dat Lode Craenen in het verleden opbouwde.
“We zijn blij dat heel wat klanten liever met een kleine partner als LoCra willen samenwerken, omdat de communicatielijnen korter zijn en we ook flexibeler op vragen naar afwijkende maatoplossingen kunnen reageren. We dragen zorg voor onze partners.
Als ze bijvoorbeeld voor het eerst een terras met Lignodur terrafina® (Supersize) terrasplanken leggen, helpen we met hen mee op de bouwplaats. Zo weten ze precies hoe we deze producten monteren en kunnen ze verdere projecten probleemloos tot een goed einde brengen”, stelt Lode Craenen.
“Een goed resultaat hangt immers niet alleen af van de kwaliteit van het product, maar ook van de goede plaatsing. Daarom wil ik op een beurs als Polyclose, waar verwerkers en installateurs komen, onze producten tonen zoals ze in reële situaties op bouwplaatsen geïntegreerd worden.”
Naast de kwaliteit van product en service wordt de sterke reputatie van LoCra ook bepaald door de drang naar innovatie, waarmee ze niet moeten onderdoen voor heel wat internationale concurrenten. Dat uit zich in de ontwikkeling en lancering van nieuwe producten, maar ook in de inspanningen om bestaande producten en processen te verbeteren. Daarbij is duurzaamheid al langer een thema, maar wordt er vandaag ook aan de circulariteit van producten gedacht.
“In België is men veel conservatiever dan in Nederland, waardoor men minder snel naar een andere oplossing grijpt als men eenmaal voor een bepaald product koos. Nieuwe klanten vertellen ons echter wel vaker, dat ze eigenlijk al veel langer die stap gezet moesten hebben”, geeft Lode Craenen aan. “We bieden intussen een ruim aanbod aan producten voor binnen- en buitenafwerking, die we ook dit jaar op Polyclose opnieuw in de kijker gezet hebben.”
Onder de nieuwe naam LoCra Raamafwerking toonde de specialist op zijn stand een assortiment van afgewerkte, voorgevormde uitbekledingen voor ramen, muurlijsten, rolluikkasten uit vochtwerend groen MDF V313, bekleed met een kunststof renolit folie in diverse kleuren. LoCra levert ook al meer dan 20 jaar vensterbanken. Zo zijn de Lignodur® topline LD 36 en masterline LD 40 series beschikbaar in verschillende modellen, breedtematen en kleuren.
“Ook op het vlak van deurpanelen bieden we een ruim assortiment, zowel klassieke inzetpanelen als vleugeloverdekkende oplossingen. We kunnen elke deur op maat ontwerpen en personaliseren. Door een speciaal ontwikkelde productietechniek loopt de folie door in de flexibele uitlijning van de groeven, wat het deurpaneel een extra dimensie geeft”, legt hij uit. “De techniek van de deurpanelen wordt nu doorgetrokken naar een volledig nieuw product in ons gamma, met name sandwichpanelen met een buitenplaat in hoogwaardig aluminium met een dikte van 2 mm. De keuze voor die dikkere bekleding hebben we bewust gemaakt om onze klanten ook hier de hoogste kwaliteit te kunnen garanderen.”
Naast deze producten voor binnentoepassingen in gebouwen investeert LoCra tevens in specifieke oplossingen voor buitentoepassingen. Zo werden tijdens deze jubileumeditie van Polyclose de gevel- en dakgootbekledingen, geassembleerd uit Tricoya® Extreme in de kijker gezet. Dit unieke plaatmateriaal, gekoppeld aan de Accoya®-technologie van geacetyleerde houtvezels, heeft een superieure dimensiestabiliteit en uitstekende duurzaamheid, zelfs onder de meest veranderende weersomstandigheden.
“Aangezien er op de beurs ook veel aandacht aan terrasoverkappingen en terrasdaken besteed wordt, kozen we ervoor voldoende ruimte te voorzien voor onze LoCra tuinschermenen Lignodur terrafina® refugio 2.0 tuinschermen alsook de barst- en splintervrije, eenvoudig en snel te monteren Lignodur terrafina® terrasplanken. We merken immers dat bedrijven hun klanten steeds vaker een totaalpakket met overkapping maar ook vloerbedekking en afwerking willen aanbieden. De nieuwste generatie terrasplanken onder de noemer terrafina® lounge werd eigenlijk nog nooit voluit op een vakbeurs getoond. Kort na de lancering gooide
COVID-19 immers roet in het eten. Polyclose was een goed moment om ook met die innovaties uit te pakken”, sluit Lode Craenen af.
“De invloed van de pandemie is sterk verminderd, maar vandaag zijn er andere elementen die ervoor zorgen dat mens en maatschappij onder druk staan en een economische recessie onafwendbaar lijkt. Ik weet echter uit ervaring dat elke crisis ook zijn voordelen heeft en voor nieuwe mogelijkheden zorgt bij bedrijven die op een innovatieve manier denken over hun producten en processen.”