FAPIM is reeds 50 jaar een belangrijke hoofdspeler in de wereld van accessoires voor aluminium ramen en deuren, en heeft het afgelopen decennium in veel opzichten een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt.
Het bedrijf is gegroeid in personeel, dankzij de toetreding van vele nieuwe werknemers, technici en andere gespecialiseerde profielen. Daarin wordt voortdurend in geïnvesteerd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan aspecten zoals opleiding, interne groei en persoonlijke voldoening. Want de mensen van FAPIM vertegenwoordigen één van haar fundamentele waarden, nl. die toegevoegde waarde van vaardigheden die ten dienste worden gesteld van collega’s en klanten, in het nemen van verantwoordelijkheid, en het delen van visie en intenties. Alleen al in de afgelopen vier jaar heeft het bedrijf meer dan 90.000 trainingsuren gestimuleerd, waarvan 50% voor softskills en individuele groei, met 80 trainingscursussen per jaar waarbij de hele bedrijfs-community betrokken is.
Als je puur en alleen de cijfers bekijkt, ook dán kun je concluderen dat er een flinke groei is geweest. 10% van de jaarlijkse omzet wordt besteed aan nieuwe ontwikkelingen, waarbij 35 miljoen euro is geïnvesteerd in de afgelopen vijf jaar. De ontwikkeling van nieuwe producten en de verhoging van de productiecapaciteit gaan hand in hand met de optimalisatie en verbetering van arbeidsprocessen, ondersteund door de inplanting van nieuwe hightech machines voor de verschillende productie- en ontwikkelings afdelingen.
FAPIM is daarnaast gegroeid op het gebied van producten. Een goed voorbeeld daarvan is de multifunctionele raambegrenzer Limite en het Out-mechanisme voor de Amerikaanse markt. Maar denk ook aan de draaikiep-systemen Galicube en Magicube, die erg succesvol zijn dankzij de verschillende versies en uitermate hoge prestaties. En dan is er ook nog de Olimpo krukken-lijn: Gea, Iris, Eos, Hera, Gaia, Prisma, Twenty… zoveel oplossingen in meerdere versies, alle met hetzelfde verfijnde design en dezelfde extreme nauwkeurigheid in elk detail om zodanig esthetische innovatieve producten te garanderen met strakke, ergonomische en essentiële lijnen. Laten we ook de Oltre niet vergeten: dit is de eerste 100% binnen FAPIM zelf gemaakte paniekbalk, die nu ook is gemotoriseerd in de touchversie. Daarna kwam het Luce hefschuifsysteem voor grote raampartijen, het Monaco rollenband scharnier met hoge capaciteit, en de FP21 ponsmachine voor polyamide trengellatten. En het assortiment blijft maar groeien met nieuwe producten: de Magicube 130 verdektliggende draaikiepoplossing, de Formula meerpuntssluitingen voor parallel schuifdeuren, de nieuwe raam- en deurkrukken en het verdoken deurscharnier.
FAPIM is ook gegroeid als je het hebt over de visie op de toekomst. Sinds 2019 is het laboratorium ‘Thinking Fapim’ operationeel voor het bestuderen en zélf ontwikkelen van machines die gespecialiseerd zijn in de productiebehoeften van het bedrijf, waar de modernste en meest geavanceerde technologieën worden bestudeerd en toegepast, en waar samenwerkende robots in staat zijn om met perfecte efficiëntie en productiviteitsverhoging productietaken te realiseren die tot nu toe werden uitgevoerd op uitsluitend manuele werkstations.
FAPIM is verder gegroeid in capaciteit: het tweede vol-automatische magazijn is operationeel sinds juli 2023. Het initiëren hiervan was een strategische beslissing met een investering van 10 miljoen euro, waardoor het bedrijf uit Altopascio de eerste in Italië is in het gebruik van zo’n geavanceerde technologie in deze sector. Dit nieuwe magazijn, met een capaciteit van 11.000 pallets, voegt zich bij het al bestaande automatische magazijn, waardoor de opslagcapaciteit verdrievoudigt. Deze belangrijke investering zal het groeibeleid van FAPIM in de komende jaren ondersteunen, wat zal leiden tot een volledige reorganisatie van de interne logistiek met een aanzienlijke toename in ruimte en productiecapaciteit. Maar deze belangrijke realisatie is niet de enige: in de afgelopen jaren is het derde productiegebouw op de locatie Spianate gebouwd, het vierde is net voltooid en er zijn twee andere externe productie-gebouwen naast de fabriek in Altopascio aangekocht, waardoor de productieoppervlakte aanzienlijk is toegenomen.
FAPIM is ook gegroeid in het eigen bewustzijn en de waardering van haar unieke geschiedenis. Het Fapim Museum, ontstaan bij de viering van haar veertigste verjaardag, is lid geworden van de grote bedrijfsmusea onder de noemer Museimpresa. Het is een verplicht en gewaardeerd startpunt tijdens bedrijfsbezoeken, met haar getuigenissen van vindingrijkheid, bedrijfscultuur en het leven in de vijftig jaar activiteit van het bedrijf.
FAPIM heeft een sterke groei gekend in het buitenland. In 2016 werd het nieuwe hoofdkantoor van Fapim Rusland in de buurt van Moskou gebouwd, en vorig jaar werd het nieuwe filiaal in Polen, aan de rand van Warschau, in gebruik genomen. Ook dit was een grote investering om beter tegemoet te komen aan de behoeften van één van de meest opkomende markten, met een trainingscentrum voor klanten dat past bij de producten die het bedrijf met succes aanbiedt in dat gebied.
FAPIM is gegroeid op het gebied van kwaliteitsmanagement en prestatie-tests. Er zijn vele nieuwe certificaten verworven voor de verschillende producten in internationale markten, en er is een volledig nieuwe interne testruimte opgestart op een nieuwe locatie, die twee keer zo groot is als de vorige, waardoor de mogelijkheden voor het testen en controleren van producten aanzienlijk zijn toegenomen.
Het bewustzijn voor ecologische duurzaamheid heeft ook een enorme groei beleefd. Van efficiëntieverbeteringen op bedrijfsgebouwen en locaties, mede dankzij een grote investering in fotovoltaïsche energie, tot het toepassen van methodes voor een zo laag mogelijk verbruik van papier en plastic, tot het in dienst nemen van zeer gespecialiseerde vaklui om een continu proces van verbetering in deze zin te begeleiden.
De naamsbekendheid van het merk is in de loop der jaren ook groter geworden. Daarmee heeft het bedrijf het eigen vermogen om belanghebbenden niet alleen bewust te maken van haar producten en diensten, maar ook van de waarde van het merk, dat steeds meer wordt erkend als een symbool van hoge kwaliteit ‘Made in Italy’, een enorme boost gegeven.
De claim ‘Life in evolution’ krijgt dus een nog sterkere betekenis: FAPIM wil blijven groeien!