In industriezone de Prijkels langs de E17 (Deinze / Nazareth / Kruisem) gaf Paul Renson (CEO Renson) vandaag de eerste spadesteek voor de bouwwerken van het gloednieuwe Outdoor Experience Center, het ‘outdoor living’ vlaggenschip van Renson dat tegen 2021 volledig operationeel moet zijn. Het moet dé internationale referentie worden voor totaalbeleving in de tuin.
Net in z’n jubileumjaar 2019 – Renson blaast dit jaar 110 kaarsjes uit – gaan in de Prijkels de bouwwerken van start van de gloednieuwe ‘Outdoor Living’-afdeling van de specialist in ventilatie, zonwering en ‘outdoor living’. Op het grondgebied Kruisem en Nazareth, bouwt Renson daarmee een nieuwe vestiging pal naast de E17-autosnelweg, net als het hoofdkantoor in Waregem. Die moet onderdak bieden aan zowel productie, burelen, test- en trainingscentra én showroom voor de jongste maar tegelijk snelst groeiende afdeling ‘outdoor living’ van de groep.
Internationaal visitekaartje… en toch lokaal verankerd
Paul Renson (CEO Renson): “Renson bestaat dit jaar 110 jaar en is in al die tijd uitgegroeid tot een groep met ook merken als argenta, ROB, Albo, eSafe, Open Motics en Corradi onder z’n vleugels. Toch blijft de baseline ‘Creating Healthy Spaces’ de rode draad voor Renson als merk: we willen er met onze natuurlijke oplossingen op het vlak van ventilatie, zonwering en ‘outdoor living’ voor zorgen dat iedereen gezond en comfortabel kan leven, binnen en buiten. Innovatie zit in het DNA van ons familiebedrijf ingebakken. Met 75% van onze groei uit recente innovaties bewijzen we dat ook in de praktijk. ‘No speed limit on innovation’, zo benoemen we het graag.”
Nog volgens Paul Renson is het daarbij een bewuste keuze om niet te gaan produceren in het buitenland, maar net opnieuw lokaal te investeren. “Dit is een enorm dynamische regio, met heel gedreven, talentvolle mensen die mee hun schouders willen zetten onder de ontwikkeling en productie van onze vernieuwende oplossingen. Het is dankzij hen dat we de kwaliteit kunnen blijven bieden die we altijd al nastreven voor ons volledige productassortiment. De kennis en knowhow die hier zit willen we dan ook optimaal kunnen inzetten om te blijven innoveren voor een gezond binnenklimaat en comfortabel buitenleven.”
NOA: Renson + partners
“Met dit unieke project willen we dé internationale referentie worden voor totaalbeleving in de tuin,” verduidelijkt Dieter Heyman (Business Unit Manager Outdoor Renson) de ambities achter de nieuwe vestiging in de Prijkels. “Door de snelle groei van die afdeling waren we sowieso aan productie-uitbreiding toe. En dusverhuist de volledige ‘Outdoor Living’-business van Renson tegen 2021 naar hier. Van terrasoverkappingen over carports, gevelbekleding, tuinwanden, tuinverlichting en andere design tuinelementen: stuk voor stuk zullen die hier van de band rollen. Maar er is tegelijk ook ruimte voorzien voor een testcentrum, trainingsfaciliteiten, kantoren en een showroom van maar liefst 10.000 m². Die showroom zullen we trouwens niet alleen invullen. Dat doen we samen met andere spelers van hoogwaardige outdoor producten zoals tuinmeubilair, jacuzzi’s, buitenkeukens, tuinverlichting, … Kwestie van bezoekers onder te dompelen in een droomwereld waar alle elementen in de tuin piekfijn op elkaar afgestemd zijn. Kortom: een totaalbeleving voor de tuin, die op termijn ook terug te vinden zal zijn op www.noa-outdoor.com, de website waar tot dan de opvolging van het bouwproject te volgen is.”
Tuinpaviljoen XXL langs de snelweg
“Het hele ontwerp van deze nieuwe Renson vestiging in de Prijkels is ook effectief ontwikkeld vanuit de ‘outdoor living’ beleving die er achter zit,” verklaart Luc Binst (CEO Binst Architects) het ontwerp nader. “Dat bracht ons op het idee om het gebouw – met een indrukwekkende lengte van 300m – vorm te geven als een ‘tuinpaviljoen XXL’ langs de snelweg. Zowel kantoren, als productie en showroom zijn geïntegreerd in die paviljoengevel en dus is de link snel gemaakt met wat er achter die façade wordt gemaakt en verkocht. In de heel lichte en horizontale architectuur langs de snelweg zitten trouwens zowel eigen gevelelementen van Renson, als natuurelementen verwerkt, die het totaalverhaal rond ‘outdoor living’ nog versterken.”
Industrie 4.0: standardisation in customisation
“Renson zet sterk in op digitalisering,” aldus nog Dieter Heyman. “We willen niet alleen slimme oplossingen ontwikkelen voor onze eindklanten, maar willen tegelijk onze interne processen digitaliseren om in de toekomst nog beter te kunnen communiceren en efficiënt samenwerken met onze verschillende stakeholders. Een eerste stap daarbij is het ‘Sunrise’-project, het nieuwe ERP-pakket (SAP) dat parallel met de nieuwe vestiging in de Prijkels geïmplementeerd wordt. Daarnaast zetten we ook sterk in op de automatisering van de productieprocessen zodat we efficiënter kunnen produceren en onze concurrentiepositie tegenover het buitenland kunnen handhaven. Een intelligent machinepark zal in deze nieuwe productiesite voor een optimale productieflow zorgen, zodat we de toegevoegde waarde van de mensen op de werkvloer daar kunnen maximaliseren. Er komt een automatisch hoogbouw magazijn om profielen op te slaan en een speciaal ontworpen, computergestuurde productielijn (‘aorta’) om onderdelen efficiënt en volgens onze hoge kwaliteitsnormen samen te stellen tot bestellingen op maat. Dat maatwerk is voor Renson de focus voor de toekomst: door dat operationeel te kunnen standaardiseren, kunnen we ons verder differentiëren. ‘Standardisation in customisation’, zo noemen we het.”
Outdoor Experience Center in cijfers (www.noa-outdoor.com):