Van bij het ontwerp van het nieuwe kantoor voor het Roeselaarse Hannibal (België) was op zijn minst 1 zaak duidelijk: er moest licht zijn! Een glasgevel is dan een evidente keuze, maar met de zon daarop wordt het gebouw al snel een broeikas, om dan nog te zwijgen over de reflectie op de computerschermen… een ideaal pilootproject voor Renson en Reynaers Aluminium om hun integratie van gevel en minimalistische doekzonwering toe te passen.
“Een ontwerp komt nooit van een architect alleen,” licht Sander Verhanneman (architect – Rohm) toe. “Hannibal wou voor z’n nieuwe kantoor vooral het karakter van de tuin behouden, dus hebben we de footprint van het gebouw zo klein mogelijk gehouden. Dat hield wel in dat we voor 3 bouwlagen moesten gaan, maar gelukkig ging de stad Roeselare daar in mee. Mooi meegenomen was wel dat je daardoor vanaf de tweede verdieping nu ook de skyline van de stad ziet, een leuk oriëntatiepunt. Budgetair hebben we dit project ‘industrieel’ opgevat, maar dat grijze en strakke geeft net de nodige rust in contrast met het groen van de tuin.” Dat wordt als het ware naar binnen doorgetrokken en gaat deel uitmaken van het interieur. Zo zorgen de glasgevels op de eerste en tweede verdieping – opgevat als een duplex-landschapskantoor met vooral veel zicht naar buiten – ervoor dat je recht in de kruinen van de bomen kijkt. Binnen en buiten lopen hier dus letterlijk in elkaar over. “Met een glasgevel voor en achteraan kijk je zelfs dwars door het gebouw,” aldus Verhanneman. “Dat geeft een hele grote openheid en doet het interieur baden in het licht.”
En laat net dat een heel bewuste keuze geweest zijn voor één van de Hannibal-zaakvoerders Kristof Carrein: “De ‘creative warriors’ van ons reclamebureau verkiezen natuurlijk licht om hun fotografie bij te werken, kleurkeuzes te bepalen en advertenties te beoordelen. Veel daglicht was dus inderdaad een absolute voorwaarde in ons nieuwe kantoorgebouw.” Maar ook omgekeerd bewijzen de glasgevels hun nut. “Het zou zonde zijn om geen mooi uitzicht te hebben op de stadstuin wanneer je binnen zit. Een rustige omgeving creëert ook rust in het hoofd, dus moet je dat uitspelen.
Veel glas houdt op zonnige dagen natuurlijk wel het risico op oververhitting in. Aan de voorkant – noordwestelijk georiënteerd – was dat niet zozeer een issue, maar de zuidgevel aan de achterkant had wel absoluut nood aan zonwering. “Voor een glasgevel als deze – en bij uitbreiding ook voor alle ramen – is buitendoekzonwering nu eenmaal de meest efficiënte manier om te voorkomen dat het op warme dagen binnen snel ondraaglijk warm wordt,” verduidelijkt Sander Verhanneman de keuze voor screens. “Ook bij eerdere kantoorprojecten bleek dat telkens een noodzaak. Vaak kiezen we dan voor donkere screens omdat die meer transparantie bieden. Zelfs met de screens naar beneden blijft het zicht naar buiten dan maximaal behouden.” Wat ook meespeelde in de keuze voor doekzonwering was volgens Kristof Carrein dat er zo ook geen sprake meer zou zijn van vervelende reflectie in de computerschermen.”
Voor de uitvoering van de glasgevel was Lein Aluminium de uitverkoren partner. De firma uit Zonnebeke was bovendien vertrouwd met zowel Reynaers Aluminium als Renson, die net hun gezamenlijke nieuwe ontwikkeling voor glasgevel en doekzonwering introduceerden.
“Dit project was best wel een uitdaging”, weet zaakvoerder Jan Lein. “Visueel zijn de voor- en de achtergevel hetzelfde, maar achteraan zitten de screens mooi mee geïntegreerd. Daarom heeft ook de voorgevel geen standaard aluminium glasgevelprofielen. Dergelijke architecturale glasgevels zijn nooit voor de hand liggend en vergen opvolging van ontwerp tot eindfase. In de achtergevel werd voor het eerst een Reynaers Aluminium ConceptWall 50 gecombineerd met de Renson Fixscreen Minimal Curtain Wall 50. Sander Verhanneman: “Het was er ons vooral om te doen om die screens netjes en strak te kunnen integreren in de vliesgevel. Omdat hier geen gebruik gemaakt werd van een standaard klemlijst, gingen we samen met Reynaers, Renson en Lein op zoek naar de meest geschikte uitwerking. En daarvoor bleek de nieuwe combinatieoplossing van Renson en Reynaers een schot in de roos voor de parameters die we vooropgesteld hadden. Waar je je vroeger voor vliesgevels moest behelpen met doekzonwering die niet helemaal compatibel was en waarvan de koppelgeleiders simpelweg tegen de vliesgevelprofielen geschroefd werden, hebben we hier een veel strakker resultaat kunnen bekomen, dat op geen enkel vlak afbreuk doet aan het ontwerp.”
Mieke Tielemans (Renson): “Reynaers Aluminium en Renson vonden elkaar in de ambitie om nog mooiere projecten te realiseren. Onze gezamenlijke R&D-afdelingen zochten naar de perfecte match voor een ideale glasgevel mét doekzonwering. We minimaliseerden de realisatiestappen en doorliepen samen de testen en accreditatie. Dat leverde een beperking op van het totaal aantal profielen tot slechts 3 stuks in plaats van 5: het afdekprofiel en de basis klemlijst van Reynaers Aluminium en de koppelzijgeleider van Renson. Zo kunnen aannemers en architecten op hun beide oren slapen: de verwerking gebeurt vlot en de uitvoering ziet er piekfijn uit.”
Een jaar na de verhuis van Hannibal is zaakvoerder Kristof Carrein nog steeds erg tevreden met het nieuwe kantoor. “Een gebouw draagt bij tot de uitstraling van een firma. En in dat opzicht blijken we de juiste keuzes gemaakt te hebben. Bovendien is het er aangenaam werken dankzij de geïntegreerde screens, terwijl die geen afbreuk doen aan de strakke gevels.”Het totaalbeeld van dit ontwerp was ook precies wat Sander Verhanneman in gedachten had: “Ik denk dat heel Roeselare het gebouw nu wel kent. En tegelijk is het altijd fijn om terug te kunnen kijken op een geslaagd ontwerp dat toch niet per se het allerduurste hoeft te zijn.”