Met de omschrijving groothandel doe je VBH duidelijk tekort. Het bedrijf uit Oosterhout levert niet alleen hang- en sluitwerk, maar vooral oplossingen in raam- en deurtechniek voor aluminium en kunststof profielsystemen. Om oplossingen te kunnen bieden, moet je in staat zijn mee te denken met de klant. VBH heeft in de loop der jaren verschillende systemen ontwikkeld waarmee ze dat waarmaken. Ook op logistiek gebied.
“Wij werken met verschillende servicetools in de vorm van digitale oplossingen, logistieke oplossingen en voorraadbeheer”, verklaart Frank Vollenbronck, verantwoordelijk voor marketing bij VBH. “Doel van al deze servicetools is heel simpel: hoe kun je de klant aan tijdwinst helpen. Wij doen dat door bij de klant processen te verbeteren.” Een voorbeeld daarvan is het gevelbouwconcept systeQ. Een geïntegreerd totaaloplossing voor deuren en ramen voor alle gangbare aluminium profielsystemen. (Zie de publicatie eerder dit jaar in editie 3 van Profiel).
Vollenbronck: “Gevelbouwers kunnen hiermee op productniveau alle oplossingen vinden voor hun projecten. Hieraan gekoppeld is de productiesoftware van LogiKal die volledig geïntegreerd is met onze VBH systeQ databank, zodat er foutloos gecalculeerd en geproduceerd kan worden. Al de verschillende vragen van gevelbouwers worden met dit systeem zo gekanaliseerd dat ze snel en efficiënt aan een oplossingen worden geholpen, ongeacht welk profielsysteem ze gebruiken.”
VBH houdt echter niet alleen rekening met de calculatie, werkvoorbereiding en productie, maar heeft vooral ook veel te bieden op het gebied van inkoop en logistiek.
Robert Krechting, Supply Chain Manager: “Onder het concept logistiQ bieden wij diensten die waarde toevoegen. Klanten behalen direct tijdwinst en kostenreductie op logistiek en voorraadbeheer. Dat begint met verbinden: de klant wordt via elektronische data uitwisseling aan het ERP-systeem van VBH gekoppeld. Zo worden automatisch bestellingen verwerkt, bevestigingen verstuurt en pakbonnen en facturen aanmaakt. Klanten kunnen hierin ook periodieke bestellingen automatiseren en bijhouden. Voordelen hiervan zijn minder fouten en efficiëntere orderadministratie en afhandeling.”
De tweede tak van logistiQ is VBH Integrated Supply. Krechting: “Hier staat echt maatwerk centraal. Bestellingen kunnen geheel naar wens verpakt worden: per raam, per deur, per woning, vul maar in. Dorpels, deurduwers en afdekprofielen kunnen we ook al geheel op maat gezaagd leveren. Daarnaast kijken we naar de bedrijfsspecifieke werkprocessen. SKK Kozijnwacht is daar een mooi voorbeeld van. Zij hebben verschillende projecten met verschillende processen. Bij het ene project staat een container op de bouwplaats die we dan ook per container bevoorraden, bij een renovatieproject willen ze dat de levering per deur gebeurt. Alle onderdelen van de deur zitten dan overzichtelijk in één verpakking. De tijdbesparing die ze daarmee behalen is aanzienlijk.”
Een bijzondere dienstverlening is VBH Innight voor nachtleveringen direct in de servicebussen van klanten. Monteurs hoeven zo niet eerst langs hun eigen magazijnen maar kunnen direct naar de bouwlocatie. Pure winst.
Op het gebied van voorraadbeheer kunnen klanten van VBH ook een mooie slag maken. Krechting: “Met VBH Managed Inventory maken wij afspraken wanneer de klant voorraden van de verschillende producten automatisch aangevuld wil hebben. Dat kan via een afspraak in het bestelsysteem of een scanner. Stel een gevelbouwer heeft veertig producten op voorraad en ze verwerken er per week twintig. Dan scannen ze het product wanneer er nog twintig op voorraad zijn en krijgen ze automatisch de gewenste aanvulling geleverd. De gevelbouwer hoeft zelf maar een kleine voorraad aan te houden, heeft minder voorraadadministratie en de producten liggen just in time op hun plaats. Wij houden de grote voorraad en klanten kunnen altijd verder met hun proces. Wederom: minder fouten, minder kosten en een overzichtelijk voorraadbeheer.”
VBH heeft ook de eigen logistiek helemaal op orde. Vollenbronck: “In ons magazijn komen de orders binnen vanuit het ERP-systeem. Met een simpele scan komt de picklijst tevoorschijn en kan de medewerker deze verzamelen. Alle kleine onderdelen komen uit de vijf meter hoge picklift waar een pick-and-drop-to light systeem zorgt voor een snelle en juiste verplaatsing van het onderdeel van de lift naar orderbak op de rollenbaan. Lichtaanduiding geeft aan wat waar naar toe moet.” Per week gaan zo ruim 60.000 artikelen van VBH op weg naar de klanten, wanneer, waar en hoe laat ze maar willen.