Als je bij Niels en Cees van Essen aan tafel zit, op het hoofdkantoor van Kruba BV in Baarn, dan weet je dat je in gesprek bent met twee professionals. In de industrie is het 65-jaar jonge bedrijf geen onbekende: een sterke profilering door onder andere de specialisatie in het leveren van machines voor de bewerking van kunststof, hout en aluminium voor de kozijnenindustrie. Toch ontmoeten de twee nog wel eens een enkeling die niet bekend is met Kruba BV. “Meestal stelt men ons dan drie vragen”, zo zeggen Niels en Cees.
‘Willen jullie ons helpen inrichten met de productielijn voor de fabricage van kunststofkozijnen?’
Niels en Cees: “Natuurlijk is het antwoord ‘Ja’. Maar we stellen altijd retourvragen. Zo willen we weten hoeveel er op dit moment wordt geproduceerd én we hopen ook altijd antwoord te krijgen op de vraag waar de vragensteller met zijn bedrijf en ambities naartoe wil groeien. Zo kunnen we veel beter rekening houden met de keuzes van de machines. Het interessante is dat deze klant-in-spé niet eens altijd het precieze antwoord weet. Op zich is dat niet erg. Want opschalen is nooit een probleem. We hebben immers de expertise in huis om ook op dát moment een groeitraject te begeleiden. Bovendien gaan we altijd voor een langetermijnrelatie. Als je regelmatig met elkaar spart, dan kom je vanzelf ook tot efficiënte ideeën voor opschaling. Maar: de vraag moet uiteraard wel altijd gesteld worden!”
‘Welke machines hebben we nodig rekening houdend met de productiecapaciteit én rekening houdend met de productie voor de bewerking van houtlook-verbindingen?’
Niels en Cees: “Lastig, want er zijn best veel variabelen. Zo vragen we altijd naar het beschikbare budget. Maar ook gaat het om het aantal beschikbare vierkante meters op de productielocatie. En, met welk profielsysteem werkt de klant?”
“Daar heb je dan altijd één of meerdere gesprekken over want… alle benodigde aanpassingen moeten uiteindelijk wel in de machines worden verwerkt. Daarbij denk je na over onder andere het draaikiep- en deurbeslag. Wat ook altijd ter sprake komt is de werkvoorbereidingssoftware. Belangrijk om te weten.”
“Overigens gelden dezelfde antwoorden voor vragen over de productie van de houtlookverbinding. Echter, antwoorden kunnen soms complex zijn. Maar precies dáár zit onze kennis: wij stellen (retour)vragen waar de klant vaak zelf al niet eens bij heeft stilgestaan.”
‘Kan Kruba een lay-out-tekening maken van de inrichting van een bedrijfsruimte, als we de machine aanschaffen?’
Niels en Cees: “Jazeker! Als we alle informatie hebben, dan volgt het uitwerken van het voorstel. Of het nu gaat om een eenvoudig (handbediende) productielijn tot aan CNC gestuurde machines: alles verdient een detailtekening. Heel nauwkeurig – tot op de centimeter – wordt dan het hele concept gevisualiseerd. Vanzelfsprekend houden we bij dit stukje in de planvorming rekening met de logistiek buiten de machines. Wij noemen dat de tussenbuffers.”
Niels en Cees zeggen dat bijna altijd een offertetraject van start kan gaan, als deze drie vragen én antwoorden zijn doorlopen. “Overigens benadrukken we dat het hiervoor genoemde vraag-en-antwoord-traject niet alleen van toepassing is op de kunststofindustrie maar dat dit ook geldt voor de bewerking van aluminium en hout.”