Wanneer je als kozijnenproducent al 40 jaar meedraait aan de top, dan doe je iets goed. HEBO Kozijnen in Hengevelde heeft er inmiddels 4 decennia opzitten en is meer dan klaar voor de volgende decennia. Norbert Kuipers, directeur en eigenaar van HEBO Kozijnen laat er geen gras over groeien en heeft alle bakens goed staan. “Eerst komt 2020 eraan. Daar zijn we klaar voor. Zowel qua productie, als locatie en uiteraard qua mankracht”, geeft hij aan.
Norbert Kuipers is de tweede generatie aan het roer van het Hengeveldse kozijnenbedrijf. De geschiedenis van HEBO is rijk, doorspekt met innovaties, handelsgeest, expertise en mooie anekdotes. Norbert neemt ons om te beginnen even mee op een ‘trip down memorylane’.
Er klinkt respect en bewondering in de stem van Norbert, wanneer hij begint te vertellen over zijn vader, Marinus Kuipers. “Zo’n 55 jaar geleden had mijn vader een bruidsmodezaak. Een florerend bedrijf, dat hij ooit begon met 4 dames personeel en na gegroeid te zijn maar liefst 140 personeelsleden telde. Met een rasechte ondernemersgeest zat mijn vader echter nooit stil. Op een bepaald moment had hij een bouwbedrijf opgericht, min of meer een uit de hand gelopen hobby. Hij deed echter nooit iets half… Ik weet nog dat we met ons gezin op vakantie waren in Duitsland. Mijn vader’s oog viel op de vernuftige prefab kozijnen, ook nog eens draai-kiepramen, die daar in de bouw verwerkt werden en hij raakte geïnspireerd.”
“Vastbesloten om dit systeem naar Nederland te halen, kocht hij in 1980 in Duitsland een productielijn voor houten draai-kiepkozijnen. Daarmee werd de basis gelegd voor het bedrijf waar we nu tegenaan kijken. 40 jaar geleden werkte HEBO dus al volgens Concept 3. Afgemonteerde kozijnen, inclusief beglazing en afgelakt.”
Norbert vervolgt zijn verhaal: “Toen ik zelf tot het bedrijf toetrad in de jaren 1988, heb ik er eerst voor gezorgd dat er een goede showroom kwam. Met de manier van presenteren was HEBO zijn tijd toen al ver vooruit. Dat geldt overigens ook voor de automatisering. Ver voor het internet tijdperk werkten we al digitaal, middels floppy discs waarmee de machinelijnen van data werden voorzien.”
HEBO is groot geworden in de partnermarkt. In plaats van alleen voor eigen toepassingen te produceren, zette men zich in voor kozijnprofessionals in de bouw, die perfecte producten wilden hebben zonder kopzorgen. Norbert: “We namen deel aan beurzen en ontmoetten daar onze afnemers en potentiële nieuwe klanten. We zorgden ervoor dat ons foldermateriaal tiptop in orde was en hielpen onze klanten, net als vandaag, waar we maar konden. Zo bouw je uiteindelijk een solide netwerk op.”
Met de blik vooruit bouwt HEBO verder aan de toekomst. De bouw van het gloednieuwe pand vordert goed. Meer ruimte, meer productiecapaciteit en een omgeving waar de mens boven alles centraal staat.
“Beleving, gastvrijheid en welzijn staan centraal. We zijn zuinig op onze klanten, hun klanten en vooral op ons personeel. Dat zul je terugzien in alle facetten van de nieuwbouw. We zijn samen HEBO, één grote familie, waar iedereen op gelijke basis meetelt”, aldus Norbert.
Er hangt al 40 jaar een energie bij HEBO Kozijnen die de onzichtbare basis vormt voor alles waar het bedrijf voor staat. Voordat het 40-jarig jubileum plaatsvindt in september 2020, is de nieuwbouw gereed. De plannen voor nieuwe uitbreidingen van het machinepark liggen inmiddels al op de tekentafel. Want over één ding kunnen we duidelijk zijn: zo vader, zo zoon. Ook Norbert Kuipers kan niet stilzitten en kijkt met een sterke visie naar de toekomst.