Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
‘Always get the job done!’

‘Always get the job done!’

Op de arbeidsmarkt heerst uitzonderlijke krapte. Werkgevers worden dagelijks geconfronteerd met enorme personeelstekorten. Je zou denken dat dit goed nieuws is voor mensen voor wie het normaal gesproken moeilijk is om aan een baan te komen, zoals vijftigplussers, zij-instromers en arbeidsmigranten, maar dat valt in de praktijk helaas tegen. “Werkgevers blijven (te) hoge eisen stellen aan het personeel dat zij werven”, stelt Henri Lensen, directeur van Profimax, een onderneming die bedrijven in de bouw- en gevelbranche ondersteunt in hun personele uitdagingen. Nu de personeelstekorten blijven toenemen, ontvangt Profimax vele aanvragen.

“Vaak loopt het stuk op de taal, minimaal te werken uren of skill matrix”, aldus Lensen. “Werkgevers willen te vaak geen concessies doen. Ons bestand bestaat voor 20% uit Nederlanders of Nederlandstaligen en verder uit vaklieden uit andere Europese landen, die maar al te graag hier aan de slag willen. Daarom wordt het tijd dat werkgevers op een andere manier gaan denken. Niet vanuit de vacatures die zij hebben, maar vanuit de beschikbare skill matrix van de kandidaten die wél beschikbaar zijn. Een gemotiveerde vijftigplusser die te weinig ervaring heeft? Die leiden we gezamenlijk met de klant op! Een ervaren productiemedewerker uit Litouwen die niet aan alle vacature-eisen voldoet maar wel de juiste instelling heeft? Die gaan we extra begeleiden in de productielijn! Het is vooral een kwestie van de juiste mindset. Jaren geleden moesten veel van onze opdrachtgevers er ook aan wennen om een Poolse timmerman op het werk te zien, terwijl de witte kentekenplaten op bouwplaatsen en bij productiebedrijven inmiddels niet meer weg te denken zijn.”

Van projectleiders tot monteurs: Profimax levert de juiste mensen, zodat het werk altijd door kan gaan.

Focus op de juiste feel

Profimax meent dat het behouden van personeel minstens even moeilijk is als het werven van nieuw personeel, aldus Lensen. “Vandaar ook dat wij binnen Profimax veelal werken met vaste teams, die dagelijks door onze fieldmanagers ondersteund worden. Wij gaan in de productie of op de bouwplaats kijken en vragen onze klanten gericht naar hun gewenste functieprofielen. Deze houden we vervolgens tegen de skill matrixen van onze medewerkers aan, waarbij de focus ligt op de juiste feel. Gaan onze medewerkers zich hier prettig voelen? Zoals gezegd, willen al onze klanten een medewerker met een 8 hebben, maar een werknemer met een 6,5 én met groeipotentie is zeker zo interessant. Het managen van het verwachtingspatroon is dé sleutel bij het opstartproces. Vroeger hadden we te veel drop-outs in de eerste twee dagen. Dat is gelukkig verleden tijd door de huidige werkwijze. Profimax slaagt er steeds vaker in om samen met de klant het werk gerealiseerd te krijgen, binnen budget, binnen de kwaliteitsnormen en niet te vergeten binnen de planning. Steeds meer opdrachtgevers beseffen gelukkig dat de markt de laatste jaren een arbeidersmarkt is geworden. Daar anticiperen we samen succesvol op.”

“Onze werkgebieden bevinden zich van oudsher in de dak- en geveltechniek, afbouw en metaal, waarbij onze mensen zowel in de productie als op de bouwplaats worden ingezet. Afgelopen zomer zijn wij bovendien een divisie bouw gestart”, vertelt Lensen. 

“Onze medewerkers voelen zich prima thuis op alle utiliteitswerken in Nederland en ­België. Bij Profimax zijn VCA, PBM, GPI en de Bouwpas altijd de standaard. Wij hebben een eigen keurmeester voor onze gereedschappen en valbeschermingsmiddelen zoals harnassen, shutlijnen, etc. Natuurlijk is Profimax SNA (NEN 4400-01) gecertificeerd. Ook gaan we in 2022 deelnemen aan de energieprestatie-en veiligheidsladder.”

Henri Lensen, directeur van Profimax.

Hét alternatief voor onderaanneming

Profimax werkt uitsluitend op basis van gepresteerde uren, benadrukt Lensen. “Wij nemen geen werken aan voor een vaste prijs. Onze werkwijze is de nieuwe norm en hét alternatief op onderaanneming.” 

Werken in onderaanneming is volgens hem uit de tijd en ook niet langer verantwoord. “De onderaannemer heeft namelijk geen grip het proces waarin hij zich begeeft en geen enkele invloed op de planning, leveringen en bouwkundige situatie. De relatie opdrachtgever/onderaannemer is niet gebaseerd op samenwerking, maar op het verleggen van het risico’s. Het werken op basis van gepresteerde uren daarentegen is wél gebaseerd op samenwerking. De opdrachtgever heeft in het voortraject goed kunnen nadenken over hoe hij het werk wil realiseren, in welke hoeveelheid montage-uren en in welke hoeveelheid bewerkingen. Profimax-personeel werkt altijd onder de dagelijkse begeleiding van de klant. Zodra wij aan de slag gaan, hebben we één gezamenlijk doel: het werk veilig en binnen de kwaliteitsnormen en planningen realiseren. In de praktijk blijkt steeds vaker dat dit de juiste manier van werken is! We staan voor een gezamenlijke uitdaging en dat zien we terug in de onderlinge sfeer. Profimax-klanten omarmen deze samenwerking in toenemende mate en daar zijn wij erg trots op!”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?