Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
BouwBeurs 2019. Volop drukte in Utrecht

BouwBeurs 2019. Volop drukte in Utrecht

Energietransitie blijkt één van de meest populaire thema’s op de beurs

Het was goed toeven in Utrecht op de BouwBeurs. Ruim 75.000 bezoekers kwamen van 4 t/m 8 februari af op het grootste bouw­event van Nederland. Al ’s ochtends vroeg waren alle dichtbijgelegen parkeerplaatsen allemaal vol. Dat bleek al meteen een goed teken. Het was bijna op elk uur van de dag ‘druk, druk, druk’! De beurs werd door de bezoekers met een 7.3 gewaardeerd. ‘Waardevol en interessant’ was de meest gehoorde feedback van de deelnemers.

Het bieden van totaaloplossingen was een belangrijk terugkerend thema. Dit was terug te zien op de het merendeel van de 640 stands en ook op de bouwplaats van de toekomst waar digitalisering, industrialisering en circulair bouwen met elkaar verbonden werden.

BouwBeurs

Houtpaviljoen
Tijdens de beurs vond een groot aantal activiteiten plaats. De best bezochte en tevens best gewaardeerde activiteit was het Houtpaviljoen. Het betrof hier een samenwerkingsverband van acht bedrijven die actief zijn in het segment houtbewerking. Het R&D programma dat dit jaar een eerste editie beleefde is goed bezocht en gewaardeerd. Ruim de helft van de beoogde doelgroep (architecten en bouwkundig ingenieurs) is langs geweest op het Techforum waar ambassadeurs en andere sprekers inhoudelijke sessies gaven.

Ten slotte zijn ook de kennissessies met betrekking tot energietransitie en verduurzaming noemenswaardig. Alle sessies zaten volledig vol. De grote interesse in energie en verduurzaming blijkt niet uit de lucht te vallen, zo bleek, want naast de interesse in constructie- en bouwmaterialen blijkt uit het onderzoek onder bezoekers, dat isolatie als tweede interessegebied hoog scoort.

Kennis vergaren
Hoofddoel van het bezoek was voor 81% van de bezoekers het vergaren van kennis. Zij bezochten de beurs om op de hoogte te blijven van nieuwe product- en brancheontwikkelingen. Dit werd bevestigd door de exposanten van BouwBeurs die als feedback teruggaven veel gerichte en inhoudelijke vragen te hebben gekregen. Waar eigen kennis en kunde niet toereikend was werden bezoekers doorverwezen naar collega’s van andere bedrijven.

Hiermee werd het thema van BouwBeurs ‘Tijd om de krachten te bundelen’ dik omarmd en bewijst het thema zijn relevantie meer dan ooit. “Omdat de bouwsector steeds specialistischer wordt en de benodigde kennis gedetailleerder wordt, is het mooi te zien dat bedrijven de krachten bundelen en ook met elkaar samenwerken om mooie resultaten te behalen”, zegt Marian Verheij, brandmanager BouwBeurs. Naast het vergaren van kennis was voor een derde van de bezoekers het onderhouden van hun netwerk een belangrijke reden voor een bezoek aan BouwBeurs. Voor een kwart was het opdoen van nieuwe contacten een van de redenen voor bezoek.

Bouw is in beweging
Dat de bouw in beweging is blijkt uit het aantal nieuwe bezoekers dat dit jaar BouwBeurs 2019 heeft bezocht. Maar liefst 21% van de bezoekers heeft voor het eerst kennisgemaakt met de beurs.  Het merendeel van deze bezoekers zijn zzp’ers, uitvoerders en directeuren die in nieuwe samenstellingen de beurs bezoeken. Opvallend is het animo onder studenten, die zichzelf oriënteren in de bouwwereld en kennis willen maken met potentiële nieuwe werkgevers. Nieuw en oud was gemiddeld ruim 4 uur aanwezig tijdens deze editie van BouwBeurs. Een indicatie dat BouwBeurs 2019 genoeg interessants te bieden had voor elke bezoeker.

Vakblad Profiel was ook op de beurs!
Natuurlijk waren wij ook enkele dagen op de BouwBeurs aanwezig. Ook wij constateerden grote drukte. En, er was opvallend veel belangstelling vanuit het onderwijs. Al meteen op de eerste twee dagen zagen we gemotiveerde scholieren – met gerichte opdrachten – over de beurs wandelen waarbij ze niet schroomden om intensief in gesprek te gaan met de vele standhouders. Een goede ontwikkeling, zo menen wij!

Op ons eigen rondje spraken we ook met een aantal standhouders. De algemene teneur; men is tevreden. Men oordeelt de kwaliteit van de bezoeker als hoog. Hiernavolgend een overzicht van de organisaties en bedrijven die we spraken.

Tekst: Jerry Helmers   |  Beeld: Jaarbeurs Utrecht

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details