Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
De kracht van familiebedrijven in Nederland. Maar hoe behouden we die kracht?

De kracht van familiebedrijven in Nederland. Maar hoe behouden we die kracht?

Wybe Jan NautaEigenaar en directeur van het 60 jarige familiebedrijf Nauta Group

Wat is het toch wat familiebedrijven zo aantrekkelijk maakt, waardoor ieder bedrijf tegenwoordig zijn eigen ‘familiecultuur’ creëert? Een beetje bedrijf heeft ludieke verhalen over zijn ontstaan, een markante eigenaar die alle medewerkers bij naam en toenaam kent, feestjes waar men nog jaren over napraat en liefst een eigen taal, die je leert kennen als je onderdeel van de ‘familie’ wordt.  Coolblue is misschien wel het bekendste voorbeeld van een gecreëerd familiegevoel, met bijzonder veel succes natuurlijk! 

Familiebedrijven zijn met hun rijke historie een essentieel onderdeel van de Nederlandse economie. Ze spelen onder meer in de bouwsector een belangrijke rol, De bouwsector staat echter al enige tijd onder druk door de stikstofcrisis, stijgende rentes en een tekort aan bouwgrond. 

In deze column wil ik u meenemen hoe de kracht van familiebedrijven kan helpen deze ingewikkelde vraagstukken het hoofd te bieden waardoor familiebedrijven kunnen overleven én hun betekenis voor de samenleving weten te behouden!

Betrouwbaar en duurzaam

Een van de grootste troeven van familiebedrijven is betrouwbaarheid. Generatie na generatie hebben familiebedrijven zich bewezen als stabiele en vertrouwde partners voor klanten en werknemers. Klanttevredenheid is cruciaal. De focus van een familiebedrijf ligt meer op lange termijn succes, dan alleen het bereiken van korte termijn winsten. Ze koesteren hun eigen reputatie en denken aan de toekomst, wat resulteert in duurzame relaties en groei op de lange termijn. Familiebedrijven zijn daarmee behoorlijk crisisbestendig.

Kennis van generatie op generatie

Familiebedrijven worden generatie op generatie aan elkaar doorgegeven. Dit blijkt de basis van het succes. De trots, passie en vakmanschap die er zijn voor het product of dienst, is duidelijk zichtbaar in de kwaliteit. Zo werkt het ook bij ons. Afnemers kunnen rekenen op hoogwaardige producten die met zorg zijn vervaardigd en uitgebreid zijn getest op functionaliteit, gebruikersgemak en duurzaamheid. Dit zijn belangrijke aspecten als we denken aan de maatschappelijke vraagstukken die ik hierboven al benoemde.

Flexibiliteit en innovatie

Een ander kenmerk van familiebedrijven is het vermogen om flexibel te zijn en zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Dit is te danken aan de platte organisatiestructuur en snelle besluitvorming, wat een bedrijf in staat stelt om snel te reageren op nieuwe uitdagingen en kansen. Innovatie is dan ook een essentiële drijfveer binnen familiebedrijven. 

Tot slot wil ik u graag nog een aantal aandachtspunten meegeven, die antwoord geven op de vraag: hoe vergroot je de kracht van het eigen familiebedrijf? 

Toets de strategie en het beleid regelmatig aan de hand van een externe (kansen en bedreigingen) en interne (sterktes en zwaktes) analyse. Pas de organisatie aan wanneer de omstandigheden hierom vragen. Vernieuwen, het bedenken van innovatieve oplossingen en ideeën zijn zeer belangrijk voor de continuïteit. Focus op de kernactiviteiten. Koester de kernwaarden van het familiebedrijf. Tenslotte blijven het persoonlijke contact en de uitstekende samenwerking met de klant altijd de cruciale factor.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?