Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
‘De Loods’ op Cruquiuseiland  is een bijzondere woonlocatie
De Loods heeft haar industriële karakter behouden.

‘De Loods’ op Cruquiuseiland is een bijzondere woonlocatie

Ontwikkelaar-belegger Amvest en TBI-onderneming Koopmans Bouwgroep hebben aannemingsovereenkomsten getekend voor de bouw van 233 woningen en circa 2.200 m² commerciële voorzieningen op het voormalige bedrijventerrein Cruquius in Amsterdam. Het betreft een gedifferentieerd woonprogramma met zowel koop als huur. In de ‘Binnenbocht’ realiseerde Koopmans als bouwteampartner in opdracht van Amvest onder andere een ‘woonloods’. 

Op de plek van de voormalige Remepa-loods kwamen 8 loftwoningen inclusief hobby/werkruimte en inpandige parkeerruimte. De Loods heeft dezelfde uitstraling als de gesloopte loods uit 1960. Lecot, de groothandel voor bouw en industrie, werd door Kolf & Molijn geveltechniek benaderd voor een oplossing om de hooggeplaatste ramen en lichtstraten bedienbaar te maken. Lecot deed dit met een oplossing uit het programma van Teleflex. We spreken met Sander Beurskens van Lecot Nederland en Jesse Verheem van Teleflex, over een stuk elegante en comfortabele automatisering.

Teleflex zocht een in de situatie passende motorbeugel bij de kettingmotoren.

Rijk industrieel verleden en karakteristieke elementen

De karakteristieke loods werd in 1959 als magazijn gebouwd en tot medio 2015 door afvalbedrijf Remepa gebruikt. De loods is een bewijs van het rijke industriële verleden van het gebied. Daarom is het gebouw door de gemeente als ‘behoudenswaardig’ aangeduid. De transformatie naar een gebouw met acht loftwoningen had dus best wat voeten in aarde, aangezien karakteristieke elementen bewaard moesten worden in de herbouw. Het meest typerende kenmerk is de contour met een hoofdbeuk en puntdak en aan weerszijden twee lagere zijbeuken. 

De constructie van stalen spanten met de vakwerkliggers, de bakstenen buitengevels en de lichtstraten zijn de karakteristieke elementen. Deze kwamen dan ook terug in de gereconstrueerde loods. Uitgangspunten voor het ontwerp zijn de industriële sfeer van het interieur met de zichtbare stalen constructie. Dat betekent in de praktijk dat er sprake is van hooggeplaatste ramen, naast de aanwezigheid van een lichtstraat. Het ontwerp voor De Loods komt van LEVS Architecten.

Weinig ruimte, maar keurig opgelost.

Bewegen in de krappe ruimte

Sander Beurskens: “Kolf & Molijn heeft de gevels geleverd, waarbij de vereiste ventilatie wordt verzorgd door valramen. Vanwege de hoge plaatsing was gemotoriseerde bediening de juiste weg om te bewandelen. De handicap was echter dat de raamprofielen smal waren. Dat draagt natuurlijk schitterend bij aan het industriële karakter, maar bood bitter weinig ruimte voor de motorisering. Gelukkig bood Teleflex de oplossing met hun C20 kettingmotor.”    

Jesse Verheem: “We hebben er wel speciaal een passende motorbeugel bij gezocht, om alles in de krappe ruimte te kunnen monteren. De valramen gaan nu heerlijk comfortabel open en dicht met de meegeleverde afstandsbediening of de geïnstalleerde 3-standenschakelaar.”

De lichtstraat bestaat uit kiep- en dakramen die per loft bediend kunnen worden. “De lichtstraten vormden een normale situatie. In totaal zijn er 110 kettingmotoren toegepast, waarvan 21 stuks in het wit zijn uitgevoerd, ten behoeve van de lichtstraten”, licht Jesse toe. “Teleflex heeft in opdracht van Lecot Nederland de montage gedaan van de motoren.”

De ramen in de lichtstraat kregen witte motoren.

Over Teleflex

Op 14 juli 1999 is Teleflex opgenomen in de Railtechniek van ­Herwijnen Groep, met het hoofdkantoor in Tiel. Naast de succesvolle range Teleflex transportsystemen maakt de divisie Raamafstandsbedieningen een zeer belangrijk onderdeel uit van de bedrijfsactiviteiten. Sinds 1 januari 2005 heeft Teleflex de officiële en exclusieve vertegenwoordiging van het complete hijs- en hefmiddelenprogramma van het Zwitserse topmerk GIS. In 2008 zijn alle activiteiten van Amerflex BV overgenomen. Hierdoor is het assortiment uitgebreid met mechanische en elektrische raamafstandsbedieningen, monorailsystemen en schuifdeurbeslag.

Over Lecot

Lecot groeide van een klein ijzerwarenwinkeltje in Heule en Maaseik tot één van de grootste spelers in ijzerwaren, bevestigingen, bouwbeslag, gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen in België en Nederland. Lecot bestaat meer dan 130 jaar, met reeds een vierde generatie medewerkers en klanten, 75 vestigingen in België en 6 in Nederland.

Over Gebiedsontwikkeling Cruquius

Cruquius is het laatste onontgonnen eiland in het Oostelijk havengebied van Amsterdam. Amvest, die de grootste eigenaar is in het Cruquiusgebied, herontwikkelt het verouderde bedrijventerrein tot een levendig multifunctioneel stedelijk gebied aan het water met veel groen. Amvest is zowel verantwoordelijk voor de planvoorbereiding, het planologisch proces als de uitvoering ervan. In totaal komen er circa 2.000 woningen, horeca, winkels en bedrijfsruimten. Amvest realiseert circa 1.500 woningen en een groot deel van de voorzieningen in het gebied. (Bron: Amvest)    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details