Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Een start-up sinds 1919

Een start-up sinds 1919

Onder het motto ‘Start-up since 1919’ presenteerde EVVA zich aan journalisten uit acht verschillende landen tijdens een internationaal tweedaags media-evenement van 13 tot 14 november.

In de geest van EVVA’s innovatievermogen stond de start van het evenement in het teken van een start-uptour door Wenen. Op de tweede dag konden de mediavertegenwoordigers via een exclusieve persconferentie en een rondleiding door de Wienerberg-fabriek persoonlijk inzicht krijgen in de locatie en de huidige perspectieven op toekomstige uitdagingen en nieuwe kansen, waarbij de nadruk werd gelegd op digitalisering. In de loop van het gesprek rapporteerde Stefan Ehrlich-Adám, CEO van de EVVA-groep, Michael Kiel, Executive Vice President Operations en Johann Notbauer, Hoofd van de groepsafdeling Marktinnovatie en Technologie, over de belangrijkste mijlpalen sinds de oprichting van EVVA 100 jaar geleden, nieuwe toekomstige producten en productie, en een vooruitblik op de toekomst van de beveiligingstechnologie.

Permanente innovatie sinds de oprichting in 1919

De internationaal gerenommeerde en erkende leverancier van hoogwaardige beveiligingssystemen combineert al meer dan 100 jaar traditie met succes en is daarmee een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van mechanische en elektronische sluitsystemen. Stefan Ehrlich-Adám, Directeur van de EVVA-groep, zegt hierover:
“Sinds de oprichting als een ‘instelling voor uitvindingen, experimenten en exploitatie’ wordt het bedrijf
gekenmerkt door moedig en toekomstgericht ondernemerschap en het streven naar innovatie”.

Mechanica …

Een sprekend voorbeeld van EVVA’s innovatieve kracht – en een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van het bedrijf – was de uitvinding en patentering van de nog steeds belangrijke mechanische systemen GPI en MCS, vier decennia geleden. De mechanica ontwikkelt zich echter ook permanent door. “Vanwege de patenttermijn van maximaal 20 jaar worden we uitgedaagd om mechanische systemen te blijven ontwikkelen en nieuwe ideeën voor sluitsystemen te genereren”, legt Ehrlich-Adám uit.

… en elektronica

Bovendien toont EVVA met zijn Europese marktontwikkeling van zijn eigen elektronica-divisie de pioniersgeest van EVVA aan. Het Weense familiebedrijf maakte immers in de jaren zeventig van de vorige eeuw wereldwijd (!) als eerste bedrijf in de branche gebruik van computerprogramma’s om de meest complexe cilindersluitsystemen te berekenen en te bedienen. Ondertussen zijn Xesar en AirKey al jarenlang unieke oplossingen voor de uitdagingen van de wereldwijde megatrends in de beveiligingsindustrie. “Met de intrede van elektronica ongeveer 25 jaar geleden waren wij er met onze eigen elektronica-ontwikkeling vroeg bij. Vanaf het begin beschikten wij over de waardevolle knowhow van mechanica, en tot op de dag van vandaag streven we ernaar deze zo goed mogelijk aan te vullen met elektronica. De combinatie van mechanische en elektronische toegangssystemen is namelijk het technisch juiste antwoord op specifieke beveiligings- en organisatorische wensen,” legt Ehrlich-Adám uit.

Eigen Research & Development

Het bedrijf heeft een eigen R&D-afdeling, die de afgelopen jaren aanzienlijk is gegroeid door onze ambitie om duurzame producten van de hoogste kwaliteit te bedenken en te ontwikkelen. „De engineering vindt intern plaats, en wij bepalen het productconcept. We kennen de markt, de klanten en weten welke oplossingen bedieners verwachten,” legt Ehrlich-Adám uit.

De start-uptour ging langs de Pilotfabrik Industrie 4.0, waar de Technische Universiteit van Wenen samen met EVVA onderzoek doet naar de productie van de toekomst.

 

Uitbreiding en duurzaamheid

EVVA heeft ongeveer 460 mensen in dienst op de belangrijkste productielocatie in Wenen. De afgelopen jaren heeft EVVA zijn personeel snel uitgebreid, vooral op het gebied van elektronica en software, naast voortdurende investeringen in zijn machinepark. Uiteindelijk betekent de verschuiving van mechanica naar mechatronica voor EVVA ook dat het bedrijf meer behoefte aan technici en software-ingenieurs heeft. “In de toekomst zullen we ook investeren in een werknemerspool die installaties kunnen begeleiden”, aldus Ehrlich-Adám. Naast het veiligstellen en creëren van banen, voert het Weense familiebedrijf op onze vestigingslocatie ook
een gerichte CSR-strategie door. Deze strategie wordt voortdurend geïmplementeerd door, onder andere,
onze clean production-benadering, die goed is voor 60%.

Wereldwijde distributiepartners

Naast onze hoofdvestiging in Wenen, zijn de nu tien vestigingen in Europa en het netwerk van meer dan 1.000 elektronische en overige mechanische distributiepartners een belangrijke factor voor de verdere uitbreiding en het internationale succes van EVVA. Interessante doelmarkten zijn Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Australië. De sluitsystemen van EVVA zijn wereldwijd geïnstalleerd, zoals op het cruiseschip Queen Mary, in het operagebouw van Kopenhagen, in het nieuwe Juventus-stadion in Turijn, alsmede de Stephansdom in Wenen. “Ons sterke distributienetwerk is een van onze grootste troeven. Onze kerncompetenties omvatten het design, de berekening en de implementatie van grootschalige installaties,” aldus Ehrlich-Adám.

Industrie 4.0 en excellentie

In het tweede deel van het gesprek schetst Hoofd Operaties Michael Kiel de status en plannen van EVVA op het gebied van Industry 4.0. “Onder Industrie 4.0 verstaat EVVA niet alleen digitalisering, maar ook de diverse
mogelijkheden voor de ontwikkeling van onze eigen uitmuntendheid. Voor onze, met Industry 4.0 verbonden
uitmuntendheidsclaim hebben we daarom vier ontwikkelingsprioriteiten gedefinieerd: 1. Digitalisering, 2.
Automatisering, 3. Locatieontwikkeling en 4. Samenwerking. De hoogste prioriteit is daarbij, zowel nu als in de toekomst, om ‘onze mensen’ mee te nemen in dit proces door passende opleidingsmaatregelen en
projectdeelname,” aldus Kiel.

Op de tweede dag konden de mediavertegenwoordigers via een exclusieve persconferentie en een rondleiding door de Wienerberg-fabriek persoonlijk inzicht krijgen in de locatie en de huidige perspectieven op toekomstige uitdagingen en nieuwe kansen.

 

Digitalisering

Een showcase-tool voor ‘levende digitalisering’ is de zelfgebouwde Order Fulfillment Tool van EVVA, die voor orderbeheer de status quo van orders weergeeft. EVVA streeft verschillende doeleinden na in het Next Generation Cross Link Production (XPro)-project: Enerzijds moet een blauwdruk voor een flexibel productiesysteem worden gerealiseerd, waarvoor EVVA, in samenwerking met de Technische Universiteit van Wenen, een machine ‘digitaal versterkt’ heeft en deze bovendien heeft uitgerust met collaboratieve robotica. Anderzijds wordt digitalisering ‘papier- en tekeningloos’. Dit wordt afgedwongen met computerondersteunde productie (CAM), die al voor prototyping wordt toegepast. Uiteindelijk is voor EVVA het doel op middellange termijn om de productie, voor de planning en optimalisatie van processen, met ‘Digital Twins’ volledig digitaal te maken. Als onderdeel van het onderzoeksproject AutProSim met Fraunhofer moet een digitale productieplanning met simulatie en optimalisatie vanaf 2020 worden geïmplementeerd.

Automatisering

“EVVA investeert tot 2023 20 miljoen Euro in de ontwikkeling van uitmuntendheid. Hiervan wordt tweederde
besteed aan hoogwaardige automatiseringsoplossingen”, aldus Kiel. De nadruk wordt in het bijzonder gelegd op de nieuwe technologieën 3D-printen van kunststofonderdelen voor machinebouw, en beeldverwerking voor een testscenario dat is geïntegreerd in het automatiseringssysteem. Ook zal EVVA steeds meer gebruik gaan maken van samenwerkende robots (Cobots) om werknemers te helpen met eenvoudige monotone taken (zoals sorteren).
“Met deze automatiseringsactiviteiten kunnen activiteiten en bijgevolg orders uit lagelonenlanden kunnen worden teruggebracht naar de locatie Wienerberg. Naast het verminderen van fouten en het verhogen van het
opleidingsniveau, maken Cobots het ook mogelijk om het concurrentievermogen van EVVA te vergroten,“ legt Michael Kiel uit.

Locatieontwikkeling

Kiel legt vervolgens uit waarom Industrie 4.0 bij EVVA verband houdt met internationalisering. “Met betrekking tot onze Power Plant-strategie met satellietlocaties zullen drie locaties, namelijk Wenen, Tišnov en Krefeld, in de
toekomst Power Plants worden en dus productie-eenheden voor onderdelenproductie en
geautomatiseerde assemblage. In de toekomst zullen onze satellietlocaties bestaan uit acht
Europese verkooplocaties voor de handmatige assemblage van kleinere batchgroottes.”
EVVA is van plan van alle Power Plants en satellietlocaties rond 2023 één uniform
procesketen te maken.

Samenwerkingen

Afsluitend schetst Kiel de verschillende samenwerkingen met een onderzoekskarakter als de vierde ontwikkelingsprioriteit op weg naar uitmuntendheid. Als onderdeel van de Pilotfabriek 4.0 worden met de TU Wenen haalbaarheidsstudies ontwikkeld naar de toepassingsmogelijkheden van Cobots of machine-to-machine communicatieoplossingen in productie. Met het Fraunhofer Instituut onderzoekt EVVA oplossingen voor automatische productieplanning en -optimalisatie op basis van live productiegegevens. De Universiteit van Wenen ondersteunt op zijn beurt EVVA bij de ontwikkeling en uitbreiding van het productieplatform centurio.work. Bovendien is EVVA co-partner van het Oostenrijkse centrum voor digitale productie (CDP), waar onder andere de onderzoeksdoelstelling van een continue digitalisering van order en productie tot levering wordt nagestreefd. “Voor EVVA bestaat de doelstelling uitmuntendheidsontwikkeling echter niet alleen uit doorlopende ontwikkeling, maar ook uit een regelmatige positionering. Zo wil EVVA volgend jaar leidend zijn in de industriële benchmark ‘Fabrik 2020 – de beste productie in Oostenrijk”,” zegt Kiel afsluitend.

Blik op de toekomst

Ten slotte rapporteerde Johann Notbauer, Hoofd Marktinnovatie en Technologie, over trends en ontwikkelingen, ook op basis van recent opgedane indrukken bij de bedrijven ARM en Microsoft in Silicon Valley. De mogelijke scenario’s zijn gebaseerd op twee toekomstige technologieën: 1. Kunstmatige intelligentie en machine learning
(AI/machine learning) gecombineerd met 2. Connectiviteit. Beide onderwerpen zijn ook verbonden aan, voor de beveiligingssector, ontwrichtende veranderingen.

Machine-Learning

Bij de innovatie-aandrijver machine-learning bestaat de ontwrichting volgens Notbauer erin dat de apparaten in de toekomst ‘intelligent’ zullen zijn – en daarmee de verwerking en evaluatie van de continu vastgestelde gegevens migreren naar de apparaten zelf. Verdere diverse toepassingsmogelijkheden vloeien voort uit de combinatie van digitale met fysieke gegevens. “In de toekomst kunnen bijvoorbeeld alle ‘intelligente’ eindcomponenten in een Xesar-systeem continu hun eigen spanningscurve meten en op hun beurt kunnen deze gegevens centraal worden geëvalueerd met een ‘neuraal’ netwerk. Het daarmee vastgestelde algoritme detecteert wanneer en bij welk eindcomponent een batterijstoring optreedt. Dit optimaliseert op zijn beurt de duurzaamheid en onderhoudskosten van de fabriek en biedt het bedrijf waardevolle informatie die nodig is om het totale systeem te moderniseren. De meerwaarde en voordelen voor de klant bestaan uit ‘Voorspellend onderhoud’, dus een probleemloze werking gecombineerd met kostengeoptimaliseerd onderhoud,” geeft Notbauer als toepassingsvoorbeeld bij EVVA.

Connectiviteit

De tweede belangrijke motor voor innovatie is connectiviteit, als gevolg van de vele nieuwe mogelijkheden die de gamechanger 5G biedt. “5G biedt ons de mogelijkheid om productiemachines rechtstreeks op de cloud aan te
sluiten. Een lokale programmeerbare controller is niet langer nodig om te programmeren. Dit gebeurt in een
centrale cloud. Deze kan snel opgezet en aangepast worden wanneer producten of de marktvraag veranderen,” legt Notbauer uit. Deze trend wordt ‘Control as a Service’ genoemd. Maar ondanks machine-learning en 5G zal EVVA de innovatie van mechanische systemen, naast de voordelen van nieuwe technologieën, verder blijven ontwikkelen, omdat er aan het einde van de keten nog steeds een mechanisch element overblijft.

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?