Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Het gaat om mensen!
Amanda Knol, Commercieel directeur bij Select Windows

Het gaat om mensen!

Amanda KnolCommercieel directeur bij Select Windows

Als ik een website bezoek, dan klik ik altijd als eerste op ‘Over Ons’. Gewoon om te zien wie de ondernemer is. Om er achter te komen waar het bedrijf voor staat, wat voor historie er is en of er leuke foto’s van de medewerkers op de website staan. Hoe is het ook al weer? Een eerste indruk kun je maar één keer maken, toch?

In een wereld die steeds digitaler wordt, lijken we soms de mens te vergeten. Ik ben zéker niet tegen geavanceerde online configurators en ik snap ook echt wel de efficiency die digitalisering tot stand kan brengen. Wij zitten hier nu ook middenin met een compleet nieuw geautomatiseerd machinepark en nieuwe software.  

Maar… zullen we ook met elkaar afspreken dat we ‘De Mens’ niet moeten vergeten. Iedereen heeft het immers ook altijd over het ‘opbouwen van een persoonlijk netwerk’ en ‘de gunfactor’ maar dat wordt best lastig als het credo wordt: digitalisering, digitalisering en nog eens digitalisering. En, wat is überhaupt nog de waarde van ‘persoonlijk advies’ als het lastig wordt om fysiek in gesprek te komen met een persoon en dat je telefonisch niet bereikbaar bent of alleen interactie hebt met een chatbot, die bovendien je vragen niet begrijpt. Werken we met z’n allen in de basis niet mét en voor mensen? 

Persoonlijk contact kost weliswaar meer tijd maar dit wil niet zeggen dat het ook meer geld kost. Het kan namelijk zo veel opleveren, bijvoorbeeld een beter gesprek waarbij je als beoogd leverancier vragen kunt stellen waar die beoogde klant nooit bij heeft stilgestaan. En tevens een mooie kans voor upselling. Mijn credo is daarom: maak zichtbaar wie je bent en vertel met wie je het allemaal samen doet!

Zo maken wij bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s voor onze partners. Natuurlijk tonen we onze producten, maar we laten zéker ook het belangrijkste kapitaal zien: de mensen! Bijvoorbeeld onze medewerkers die het in de fabriek en montage doen. Overigens snap ik dat veel bedrijven niet staan te springen om hun mensen ‘te tonen’. Immers, in een krappe arbeidsmarkt springen de recruiters er als hyena’s bovenop en voor je het weet worden ze bij je weggekaapt. Maar ja… als dat gebeurt, dan weet je toch – als bedrijf, als ondernemer – dat je zelf blijkbaar iets niet goed doet. Of dat je in ieder geval niet genoeg biedt (en dan heb ik het zeker niet alleen over geld!) om je medewerkers te behouden.

In deze gastcolumn in Profiel (dank aan de redactie!) pleit ik er dan ook voor dat we met z’n allen in de kozijnenindustrie meer, gerichter én beter moeten investeren in De Mens. Leuk natuurlijk om je te profileren met dat net aangeschafte machinepark waar je economisch rendement mee scoort, maar kijk er eens anders naar: jouw mensen zijn namelijk de cruciale factor voor de gunfactor jegens jouw bedrijf. En dát is heel wat waard. Bovendien is het een impuls voor de kwaliteit van je producten én weet je ook in een krappe arbeidsmarkt makkelijker nieuwe medewerkers aan je te binden.

Het is niet zo heel ingewikkeld: zet de mens centraal!

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details