Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Jasper Morrisons eerste opdracht voor de industrie wordt meteen een bestseller – een wegbereider voor zijn „super normaal“-designbenadering

Jasper Morrisons eerste opdracht voor de industrie wordt meteen een bestseller – een wegbereider voor zijn „super normaal“-designbenadering

Zijn ontwerpen doen vertrouwd aan, scheppen vertrouwen en zijn ge-bruiksgeoriënteerd. Ze zijn formeel tot hun essentie teruggebracht maar toch niet koel-minimalistisch: zoals vermoedelijk geen andere heden-daagse meubel- en productontwerper slaagt de Brit Jasper Morrison erin om objecten duurzame relevantie te verlenen, los van modever-schijnselen en trends. Zijn ontwerphouding, die hij karakteriseert met het begrip „super normaal“, dankt hij trouwens aan de samenwerking met FSB. In 1990 presenteerde de premium-beslagfabrikant Morrisons herinterpretatie van een ontwerp van Johannes Potente uit de jaren 1950. De deurkruk FSB 1144 werd plots een bestseller en markeerde het uitgangspunt voor een hele productfamilie die vandaag tot de ico-nen van het industrieel design behoort.


Eind jaren 1980 kreeg de jonge Britse ontwerper Jasper Morrison, die toen pas zijn studio in Londen had opgericht, de opdracht om de ietwat gedateerde ontwerpen van Johannes Potente – waaronder het model FSB 1020 – te herwerken en een herinterpretatie van het klassieke hand-vorm-design te concipiëren. Morrison nam de vorm over als basis voor een nieuw ontwerp met een uitstekend handvat dat geïnspireerd is door traditionele koets- en wagenklinken. Door hun link met de Potente-model-len enerzijds en een „super normaal“ alledaags product als de wagenklink anderzijds, wekte zijn ontwerp van bij het begin vertrouwen.


Het model FSB 1144 werd voor het eerst in het voorjaar van 1990 op de internationale ijzerwarenbeurs in Keulen gepresenteerd in aluminium, op uitdrukkelijke wens van Jasper Morrison. De ontwerper apprecieerde na-melijk de natuurlijke zilveren kleurschakering van het materiaal. Naast de deurkruk omvatte de door Morrison ontwikkelde productfamilie toen al een deurknop, een kruk voor smalprofieldeuren, een raamkruk, een deur- en wandstopper, een meubelknop alsook een hoed- en mantelhaak. De deurkruk gaf Jasper Morrisson twee gezichten: het front is keilvormig, het handvat loopt uit op een brede, vlakke ronding. Afhankelijk van het per-spectief treedt net als bij een kiepbeeld dan het ene en dan weer de an-dere benadering op de voorgrond. Dat het toch een harmonisch design is, ligt aan de handig in kruisvorm met elkaar verbonden lijnen en vlakken die breukloos in elkaar overgaan en de kruk zo een swingend karakter geven. In plaats van het asymmetrische handvorm-design van de jaren 1950 koos Jasper Morrison uiteindelijk toch voor een symmetrisch ontwerp dat links-rechts-variabel inzetbaar is. Zo vereenvoudigde hij de FSB 1144 in vergelijking met het historische voorbeeld zowel product-technisch als met betrekking tot opslag en gebruik.


Het programma FSB 1144 bleek al snel een succes te zijn: in 1991 werd het bekroond met de overheidsprijs van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. In 1992 volgde dan de Duitse Federale Prijs voor Productdesign en ver-koos het Industrieforum Hannover het tot een van de tien beste producten van dat jaar.Gevraagd naar wat goed design voor hem betekent, antwoordde Jasper Morrison in een interview over het ontstaansproces van het model FSB 1144: „Twee dingen zijn belangrijk: de comfortabele bediening en het in-tuïtieve gebruik.“ De vorm van zijn deurkruk wordt zodanig gekenmerkt dat ze zich in op dezelfde manier aanbiedt aan oog en hand. Ze signaleert dat ze een gereedschap is voor het openen van de deur – niet meer en niet minder. En precies dat maakt het tot op vandaag onverdeeld succes van model FSB 1144 uit dat ondertussen verkrijgbaar is in aluminium en roestvrij staal. De productfamilie omvat momenteel deur- en raamkruk (allebei als rozetloze kruk), deurknop en profieldeurkruk. Dankzij een waaier aan afwerkingsveredelingen is de brandbreedte aan varianten groot: bij de modellen in aluminium komt met de poedercoating op ver-zoek kleur in het spel. Anodisatiekleuren zijn gebaseerd op fluweelmatte, verfijnde aluminiumoppervlakken met een heel eigen glanskarakter. De uitvoering roestvrij staal polijst ten slotte een edel en milieuvriendelijk al-ternatief voor verchroomde oppervlakken.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details