Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
‘Loop naar de toekomst om de wereld een beetje mooier te kunnen maken’

‘Loop naar de toekomst om de wereld een beetje mooier te kunnen maken’

Een béétje profielman of -vrouw wil de wereld niet slechts een klein stukje maar héél veel mooier maken. Prima. Ik moedig het aan. Maar, het gaat natuurlijk ook om efficiency. 

Om de Look and Feel van de toekomst te kunnen bepalen, gaat het dus om het aloude Out-Of-The-Box denken. De vraag is of we dit nog wel voldoende doen. Ik bespreek dit graag met u in deze gastcolumn. Mijn doel? De profiel­industrie – en iedereen die daarin werkzaam is – te inspireren en weer een zetje te geven!

Helaas zie ik nog dat te veel bedrijven te nadrukkelijk sturen op rendement en daarmee de keten laten slapen. Ik zie dat veel ondernemers blijven hangen in hun eigen technische wereld. Logisch dus dat de faalkosten hoog blijven. Percentages van 8% of 9% zijn meer standaard dan uitzondering. Hoe is het toch mogelijk dat velen – ook in de profielindustrie – die percentages niet omlaag krijgen?

Natuurlijk kan ik hier zeggen dat wij er in onze organisatie in zijn geslaagd om bij de productieprocessen faalpercentages te halen van maximaal 2%, maar daar gaat het niet om. Ik zou willen dat iedereen in de markt die percentages weet te bereiken. 

Dat kan echter alleen als u écht uit die box durft te denken. Bent u bereid om met een gefundeerde visie zelfs wat controversieel te zijn? Bent u van plan om het écht anders te doen? 

Een klein voorbeeld als metafoor: voor deze column werd ik op de foto gezet. Nu kan ik héél standaard met mijn gezicht in de camera kijken maar zo werkt het niet. Ik wil zelfs ook met die foto – die moet opvallen – een verhaal uitstralen. En dus sta ik met mijn rug naar u. Maar met mijn gezicht naar de toekomst. Ik kijk hier naar de geavanceerde machines en automatisering die wij binnen onze organisatie anderhalf jaar geleden in gebruik namen. Ik wil niet lijken op de anderen die mij voorgingen in deze gastcolumns. Daarom een andere foto.

Innovatie in denken en doen moet dus je core business zijn. Van elk product dat je ontwikkelt en oplevert aan welke gevel dan ook, moet je kunnen zeggen dat er bijvoorbeeld minder afval is, dat er aantoonbare besparingen zijn, dat de productie- en montageprocessen slimmer werden waardoor je minder personeel nodig hebt. Daardoor: lagere eindprijzen. De markt zal je dankbaar zijn!

En weet je wat nu zo mooi is: als je met je producten lagere eindprijzen bereikt, dan heeft die markt méér budgetruimte voor de (mooie!) extra’s. Precies daarmee wordt de wereld dus écht een stukje mooier gemaakt. En zo hoort het te zijn: het is in de gevelindustrie onze kerntaak.

Kijk daarom niet alleen naar de toekomst. Loop er ook naar toe.

Henk Weber
Directeur/eigenaar van KUFA raamsystemen uit IJmuiden. Innovatie is het centrale thema binnen de organisatie. Revolutionair zijn de in de afgelopen jaren ontwikkelde RenoS9000® profielen die een ware efficiencyslag in de keten tot stand brachten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details