Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Nieuwe, slimme manieren van bestellen optimaliseren het bedrijfsproces

Nieuwe, slimme manieren van bestellen optimaliseren het bedrijfsproces

Als de toeleverancier van producten voor de kozijnenindustrie ons toefluistert dat er nog steeds klanten zijn die telefonisch of via de fax bestellen, zijn we niet verbaasd. Niet iedereen is digitaal ingesteld. Wanneer Marcel en Joris ons vertellen welke mogelijkheden er gecreëerd zijn door Dozon Bouwtechniek om digitaal bestelgemak te faciliteren, zijn we wel even verbaasd.

We bevinden ons bij Dozon in Doetinchem, aan tafel met Marcel Melgers, accountmanager voor de kozijnenindustrie, en Joris Marcelis, e-commerce coördinator. Het gaat tegenwoordig niet alleen meer over digitale oplossingen maar vooral over het optimaliseren van het bedrijfsproces, wat een gevolg is van digitaal bestellen.

Breed leveringsprogramma voor de kozijnenindustrie

“We leveren een breed assortiment A-merken voor de hout- en kunststofverwerkers in de kozijnenindustrie. Dat doen we al sinds 1973, toen Dozon besloot om zich hierop te focussen. In totaal hebben we vandaag de dag 8 vestigingen in Oost- en Midden Nederland, locaties waar producten afgehaald kunnen worden. In Doetinchem staat onze centrale vestiging, van waaruit we de kozijnenindustrie bedienen”, opent Marcel het gesprek.

flyer-achterkant-kopieren

(L) Dozon maakt het op alle fronten makkelijker voor haar klanten, van ZZP’er tot groot bouwbedrijf. | (R) De Dozon App biedt bestelgemak en bespaart de ondernemer veel tijd.

 

Welkom in de digitale wereld

Joris legt uit dat het logisch is dat klanten nog steeds telefonisch bestellen: “Veel ZZP’ers doen hun bestellingen vanaf de werklocatie, om het direct geregeld te hebben en omdat ze vaak pas laat thuis zijn. Toch zitten er nadelen aan telefonische bestellingen. De ZZP’er moet op locatie noteren wat hij besteld heeft en dit later thuis verwerken. Telefonisch bestellen geeft in principe meer kans op fouten in de bestelling. Daarom is digitaal bestellen een uitkomst. Onze webshop is op dit moment nog ons grootste digitale bestelplatform. Nu is er echter de Dozon App, die op dit moment snel aan terrein wint. Via de App kan de barcode van een artikel direct gescand en besteld worden. Tevens kan er een (favorieten)lijst met veelgebruikte artikelen aangemaakt worden, om deze eenvoudig nogmaals te bestellen. Als kers op de taart is er een loyaliteitsprogramma waarmee de klant punten kan verdienen, door berichten uit de App te liken en te delen op social media. Die punten kunnen verzilverd worden in ruil voor leuke cadeaus.”

Naast de webshop en Dozon App is er nog de Budgetshop. Marcel licht toe: “De Budgetshop kan ingericht worden met geselecteerde artikelen. Medewerkers krijgen vervolgens een budget waarmee zij zelf producten kunnen bestellen vanuit de vooraf bepaalde selectie. De werkgever kan meekijken wat er besteld is, maar hoeft vooraf geen aanvragen te verwerken. Artikelen die door werknemers besteld worden, kunnen op iedere gewenste locatie afgeleverd worden”. Het voordeel van digitaal bestellen is dat dit 24 uur per dag, 7 dagen per week mogelijk is. Er is nog wel menselijke controle op de order. “Digitale orders worden, voordat deze definitief gepickt worden, doorgenomen door een medewerker van Dozon.

Op deze manier worden afwijkende aantallen of producten gesignaleerd en bij twijfel nemen we hierover contact op met de klant”, aldus Joris.

Orders kunnen de volgende dag worden afgehaald of bezorgd op iedere gewenste locatie, mits deze voor 16.30 uur besteld. Hierbij geldt natuurlijk ook: “Dozon, overal aan gedacht!”

graphic-qwiki-profiel2-kopieren

Schematische weergave van de werking van Qwiki.

 

Volledig gedigitaliseerd bestelproces

Het toppunt van digitaal bestellen bij Dozon is het Qwiki bestelsysteem. “Dit systeem implementeren we bij de klant waardoor het gehele bestelproces digitaal en geoptimaliseerd is, vanaf de afdeling inkoop tot aan het magazijn”, vertelt Joris. Marcel voegt toe: “Het Qwiki sys-teem voorziet tevens in een stuk voorraadbeheer. Het systeem is zeer geschikt voor klanten met een grote omloopsnelheid. Wanneer een medewerker een doosje uit de voorraad pakt gooit hij direct een corresponderende kaart met RFID-chip in een fysieke Qwiki. Deze scant de chip en zet het artikel klaar om besteld te worden. Eind van de dag worden alle gescande kaarten automatisch besteld bij Dozon. Op deze manier grijpt de klant nooit meer mis in zijn eigen magazijn. Het systeem is zo laagdrempelig ingericht, dat er geen specifieke kennis voor nodig is. Ook is het niet afhankelijk van welke taal een medewerker spreekt.”

Het Qwiki systeem hangt in de cloud. Joris: “Qwiki is door ons op afstand te programmeren vanuit Doetinchem. We kunnen data die gekoppeld is aan de RFID-chip op afstand programmeren. Momenteel zijn we bezig met geautomatiseerd verwerken van orders via EDI, rechtstreeks vanuit het werkvoorbereidingsprogramma van de klant. We koppelen het systeem van de klant rechtstreeks aan dat van ons. Een order wordt vrijgegeven vanuit het ERP-systeem van de klant, komt automatisch binnen bij Dozon en wordt direct als order in ons systeem gezet. De voorraad komt automatisch weer op peil.”

Dozon maakt het op alle fronten makkelijker voor haar klanten, van ZZP’er tot groot bouwbedrijf. “De kern is dat klanten met onze digitale systemen minder mankracht nodig hebben, er minder faalkosten ontstaan, er tijd bespaard wordt en er efficiënter gewerkt wordt. Nooit meer misgrijpen dus. Over het totaal bekeken wordt daarmee veel geld verdiend!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details