De processen van automatiseren en digitaliseren leiden tot flinke procesoptimalisaties. Zowel bij de klant als bij Dozon zelf. Dat bewijst de bouwtechnische groothandel voor Oost-, Midden- en Noord-Nederland met tal van innovaties. Samen met accountmanager Marcel Melgers nemen wij de belangrijkste innovaties door. Van een nieuwe magazijn-inrichting met plateauliften tot een duurzaam bakkensysteem én het geautomatiseerd bestellen met QuWiki bestelborden en alles in het kader van de digitale timmerfabriek.
Dozon is een totaalleverancier voor de interieurbouw, kozijnenindustrie, aannemerij/bouwbedrijven en installatie & montage. Het familiebedrijf beschikt over negen vestigingen verspreid door het land, waar onder andere installatie- en montagebedrijven en zzp’ers terecht kunnen voor hun benodigdheden. De hoofdvestiging bevindt zich in Doetinchem, vanaf waar de volledige kunststof en houten kozijnindustrie wordt bevoorraad.
“Medio vorig jaar zijn wij gestart met een complete ombouw van ons magazijn en logistiek centrum”, vertelt Melgers. “De afgelopen jaren is Dozon dermate gegroeid, dat uitbreiding onvermijdelijk was. Op ons huidige terrein bleek hier echter geen mogelijkheid voor. Maar gelukkig kon een oplossing gevonden worden in ons huidige magazijn, waarin een extra verdieping is toegevoegd. Hierdoor wordt de loze ruimte bovenin het magazijn nu optimaal benut.”
Voor het nieuwe magazijn werden zeven plateauliften aangeschaft, waarmee Dozon maar liefst 40% meer voorraad kan verwerken, vertelt Melgers. “Dit biedt de mogelijkheid om de helft van onze legbordstellingen te verwijderen. In de ruimte die hierdoor ontstaat, worden meerdere palletplaatsen gecreëerd.”
Ook heeft Dozon het bestaande rollenbaansysteem in haar magazijn gedemonteerd en vervangen. “Met andere woorden: we hebben de complete in- en uitgaande goederenstroom vernieuwd, waardoor we zowel onze inkomende als uitgaande goederen binnen één dag kunnen verwerken. Vandaag besteld, is dus ook in de toekomst nog morgen geleverd.”
“In het nieuwe magazijn wordt gewerkt met een geautomatiseerd scansysteem”, vertelt Melgers. “Alle binnenkomende goederen worden gescand, waarna ons computersysteem bepaalt waar de goederen het best tijdelijk opgeslagen kunnen worden. Het georganiseerde magazijn heeft dus plaatsgemaakt voor traceerbare opslag. Ook werken we 100% papierloos, dankzij de toevoeging van scanning- en voicesystemen voor onze voorraadkasten en legbordstellingen.”
Innovatief is bovendien de introductie van een geregistreerd bakkensysteem, waarmee Dozon tegemoetkomt aan de wens van minder verpakkingsmateriaal, minder afval en een snellere verwerking. “Er zijn zelfs al bedrijven die onze bakken direct inzetten in hun logistieke proces.”
In navolging van bovengenoemde initiatieven, helpt Dozon
klanten ook om hun digitale processen op te schalen. Bijvoorbeeld door de implementatie van QuWiki. Dit bestelsysteem is twee jaar geleden geïnstalleerd bij SOR Kozijnen in Lelystad; een jong familiebedrijf gespecialiseerd in de productie van kunststof kozijnen, ramen, deuren en schuifpuien voor met name
de renovatiemarkt.
“De werking van QuWiki is heel eenvoudig”, vertelt adjunct directeur Irfan Sorgucu. “Zodra onze magazijnmedewerkers zien dat ons draaikiepbeslag en deurbeslag teveel in voorraad afneemt, pakken zij de kaart van het betreffende artikel en steken deze in ons QuWiki Board. Dit bord wordt eens per dag en op een afgesproken tijdstip digitaal door Dozon uitgelezen, waarna de producten bij de eerstvolgende levering weer aangevuld worden. Een prettige werkwijze, omdat onze jongens in het magazijn eenvoudig zelf hun bestellingen kunnen plaatsen. Dit komt de efficiëntie ten goede en voorkomt communicatieruis. Bovendien grijpen we niet langer mis.”
De bestellingen van SOR Kozijnen worden steevast aan het eind van de werkdag uitgelezen, waarna elke volgende werkdag start met een leeg QuWiki Board. “Wanneer bestellingen afwijken van de normale situatie, dan nemen onze binnendienstmedewerkers altijd even contact op om de bestelling te controleren”, vertelt Melgers. “Zijn de bestelkaarten niet onverhoopt in het QuWiki Board blijven zitten? Elke chipkaart wordt immers binnen 24 uur opnieuw actief. Zodra de bestelling helder is, maken zij – indien gewenst – een orderbevestiging en pakbon voor het magazijn. Hierdoor is de voorraad van onze klanten altijd up-to-date en wordt voorkomen dat klanten (te) groot moeten inkopen.”
De implementatie van het QuWiki Board wordt volledig door Dozon verzorgd, inclusief de montage en inrichting van de voorraadstellingen, de montage van de kaartenbakjes, het programmeren van de chipkaarten en de montage van het QuWiki Board. Het enige dat de klant moet verzorgen, is een stroompunt en een internetpunt.
Om de voordelen van digitaal bestellen naar een nog hoger niveau te tillen, draait Dozon op dit moment een pilotproject waarbij in het werkvoorbereidingssysteem van de klant wordt meegekeken naar welke opdrachten en bestellingen eraan zitten te komen. “Zijn de juiste artikelen op het juiste moment leverbaar? Dan weet de klant dat hij zijn productie kan starten”, aldus Melgers. “Ook dit helpt om processen te optimaliseren en om stilstand in de productie voor te blijven.” Diverse klanten, waaronder SOR Kozijnen hebben inmiddels hun interesse in dit systeem getoond.
Klanten die de (nieuwste) systemen van Dozon live willen zien, voelen en beleven, kunnen hier voortaan voor terecht in de showroom van Dozon in Doetinchem, waar tevens een werktafel voor toolboxmeetings is toegevoegd. Hierdoor beschikken klanten altijd over álle voorinformatie om systemen efficiënt, snel en foutloos te monteren.