Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Waar kwaliteit in folie  een gekoesterde traditie is

Waar kwaliteit in folie een gekoesterde traditie is

We worden in het Duitse Worms keurig ontvangen met het verzoek om kennis te nemen van het veiligheidsprotocol dat voor het hele bedrijf geldt. Een kleine cursus later zijn we goed geïnformeerd en klaar voor een grote rondleiding. De locatie: de Renolit kantoren en fabrieken.

Area Sales Manager Hans van Gils is onze gastheer die dag en neemt ons mee door het folie producerende bedrijf, dat wereldwijd bekend staat om haar consistente kwaliteit en innovatieve ontwikkelingen. We starten met een stuk bedrijfshistorie en -filosofie, ten kantore van Dr. Matthias Müller, PR. Corporate Communications.

‘Rely on it’ is een echte belofte

Renolit

Van elke folie worden er monsters genomen, getest en bewaard.

 

“Betrouwbaarheid is enorm belangrijk”, opent Müller het gesprek. “Daarom is onze pay-off onder het logo ‘Rely on it’. Renolit is een solide bedrijf met 20 productielocaties, meer dan 4700 medewerkers wereldwijd.” De oprichter van RENOLIT, was van oorsprong een lederfabrikant. Toen er net na de oorlog een gebrek aan leder was, ging het bedrijf op zoek naar vervangende materialen. “Toen zijn de eerste kunststof producten ontwikkeld”, schetst Müller. “De eerste kalanders deden hun intrede in 1950 en het werken met PVC als grondstof in de folieproductie werd een feit. In de loop der jaren kwamen er steeds meer nieuwe bedrijfstakken bij. Er wordt continu geïnvesteerd. Zo worden hier in Worms momenteel de hallen verhoogd en is er onlangs in de USA een kalander van 20 miljoen euro in gebruik genomen. Onze omzet vorig jaar oversteeg de 1 miljard euro grens.”

Voor Renolit kwam in 2006 een omslagpunt. Müller: “Toen werd een foliefabriek in China overgenomen en zag Renolit Guangzhou Ltd het levenslicht.” Van Gils geeft een mooi voorbeeld van de zich steeds verder uitbreidende markten van Renolit: “De Medical tak van ons bedrijf bevindt zich in Enkhuizen. Renolit is opgebouwd uit verschillende business units, die ieder hun eigen specifieke markt bedienen, maar veel overlap met elkaar kennen. Verschillende Renolit business units kunnen samen in één markt zitten.” Müller vult aan: “In Worms hebben we drie business units gevestigd, te weten RENOLIT Exterior – producent van het bekende RENOLIT Exofol -, RENOLIT Contact en RENOLIT Design.”

Een maximaal onderscheidend vermogen

Renolit

Bij Renolit kunnen gewoon couponnen folie besteld worden.

 

Als manager van de business unit RENOLIT Exterior is Stefan Friedrich verantwoordelijk voor de folies die we inmiddels goed kennen in de kozijnen- en gevelbranche.

“Exterior folie blijft na het aanbrengen tussen de 20 en 40 jaar in gebruik”, vertelt Friedrich. “Ons doel is om folie te produceren die er gedurende de gebruiksperiode goed blijft uitzien en zijn beschermende werking behoudt. Daarom is kwaliteit prioriteit nummer één bij Renolit. We blijven doorontwikkelen. De nieuwe versies van RENOLIT Exofol testen we op meerdere plaatsen ter wereld onder de zwaarste omstandigheden. Het materiaal moet minimaal 20 jaar goed blijven, omdat we onze klanten zekerheid willen garanderen. Onze eerste industriële klant was Rehau, het welbekende profielhuis. Dat deze partij na 39 jaar nog steeds een tevreden klant is, wil iets zeggen. Veel bedrijven kunnen folie maken, maar slechts weinigen produceren folie die het 20 tot 30 jaar uithoudt.” Renolit is in plaats van 10 jaar maar liefst 20 jaar verzekerd voor claims op defecten in folie. “RENOLIT Exofol FX is de absolute top in folie, met 20 jaar garantie, ook wanneer het toegepast wordt onder de meest slechte en extreme omstandigheden, waar ook ter wereld”, aldus Friedrich.

Gevelfolie als top alternatief op poedercoating

“RENOLIT Exofol FX als folie op gevelbekleding is niet de goedkoopste, maar wel de beste oplossing. Met de enorme duurzaamheid die Renolit folie brengt, komt ook nog eens het voordeel dat er drastisch op schoonmaakkosten bespaard kan worden, er een lange garantie verleend wordt en de kleurechtheid gegarandeerd is. Dat komt goed van pas bij repeterende orders die na jaren dezelfde uitstraling moeten bieden als de reeds aangebrachte folie. Dat red je niet met een poedercoating.”

Renolit

Weer een rol klaar om op voorraad gelegd te worden.

 

En als het toch mis mocht gaan, door bijvoorbeeld een schade aan het gefoliede kozijn of een gevelplaat? Friedrich antwoordt: “We hebben eigen reparatiemethoden ontwikkeld en geven onze klanten scholing en support. Kleine reparaties kunnen met een stift worden gedaan, grotere met folie. Om een ander probleem op te lossen hebben we een eigen reiniger ontwikkeld. Renolit adviseert dan ook om deze speciaal samengestelde reiniger te gebruiken, bijvoorbeeld na montage van de kozijnen. Onze reiniger maakt schoon zonder de folie aan te tasten. Wie lukraak met een reinigingsmiddel werkt,
zonder te weten wat daarvan de chemische samenstelling is, kan schade aanrichten. Achteraf krijg je dan bij een claim een steekspel over de bewijslast. Dat kun je 100% voorkomen door altijd met onze reiniger te werken.”

Snijservice in dienst van de klant

Renolit heeft meer dan 3 miljoen euro in scholing geïnvesteerd en legt daarmee de basis voor kwaliteit in werken. Van Gils noemt daarbij de snijservice, die klanten in staat stelt om coupons folie te bestellen, bijvoorbeeld voor reparatiewerkzaamheden. “Klanten bestellen steeds meer naar behoefte. Dat draagt bij aan duurzaamheid, omdat je een afvalstroom uit de wereld helpt. We onderwijzen hier in Worms onze klanten in hoe men een reparatie goed uitvoert. Wie support op locatie wenst bij een schadeherstel, krijgt dat. Wederom geldt hier ‘Rely on it’. Renolit laat haar partners niet in de steek. Ook de kozijnfabrikanten krijgen van ons deze cursus.”

Altijd en overal te herkennen

Friedrich licht een tipje van de sluier op omtrent de nieuwste ontwikkelingen: “We gaan onze folies markeren. Met een speciale detector kunnen we op locatie dan vaststellen of het om Renolit folie gaat, welke kwaliteit folie het is en wat het productiejaar is. Daarmee voorkomen we niet alleen fraude, maar kunnen we ook statistieken bijhouden die helpen bij het verbeteren van onze producten.”

Tot slot vragen we hoe Renolit inspeelt op – al dan niet lokale – trends. Friedrich: “Er werken twee dames continu aan nieuwe kleuren voor onze collecties. Zij gaan naar de Colour Marketing Group en komen terug met moodboards voor toekomstige trends. Renolit is meer dan folie, in alle opzichten.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details