Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Wat is een van de meest bekende merken in de kunststof kozijnenindustrie?
De gezamenlijke ambitie van de bedrijvengroep is om vandaag het verschil te maken en de juiste acties en beslissingen te nemen voor de wereld van morgen.

Wat is een van de meest bekende merken in de kunststof kozijnenindustrie?

In Nederland is profine sinds 1969 actief op de nieuwbouw- en renovatiemarkt met hoogwaardige en onderhoudsvriendelijke kunststof kozijnen. Deze kozijnen dragen vandaag de merknaam K-VISION en worden continu doorontwikkeld, met oog voor mens én ­milieu. Maar ook de organisatie zelf staat niet stil. Hiervan getuigt bijvoorbeeld de nieuwe strategie ‘Today for Tomorrow’, evenals de naamsverandering die hieraan verbonden is…

profine maakt onderdeel uit van de profine Group GmbH, waarin ook merken als Trocal, KBE en KÖMMERLING vertegenwoordigd zijn. “In 2022 vierde KÖMMERLING haar 125-jarig jubileum”, vertelt marketing- en communicatieadviseur Melissa Manrho. “Het is een belangrijke mijlpaal én een uitgelezen moment om als groep stil te staan bij onze toekomst­visie. In de afgelopen jaren is KÖMMERLING uitgegroeid tot één van de meest bekende premiummerken in de kunststof kozijnenindustrie. Het bedrijf levert een uitgebreid assortiment schuif-, raam- en deursystemen voor projecten in Europa, Azië, Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Australië en is toonaangevend in PVC-profielen voor tal van toepassingen. Om in de komende jaren nóg efficiënter en sterker te communiceren, nóg beter samen te werken en nóg duurzamer te handelen, hebben we als groep besloten om onder de naam van dit sterke merk verder te gaan. De uitrol hiervan vindt op dit moment plaats. Ook in ­Nederland gaan we hier vanzelfsprekend in mee. De K-VISION series Classic, Trend, Cube en Cube-City blijven wel bestaan.”

Duurzaamheid centraal

“In onze nieuwe positionering en merkfilosofie staat duurzaamheid centraal”, vertelt Manager Duurzaamheid & Innovatie Jelmer Bijlsma. “Hierbij gaan we verder dan klinkende intentieverklaringen. Onze ambitie is om vandaag het verschil te maken en de juiste acties en beslissingen te nemen voor de wereld van morgen.” 

Directeur Directeur Kömmerling | K-VISION Kozijnen Henk Sprick: “Als ambitieuze en vastberaden doeners hebben wij de kracht én wil om positieve veranderingen teweeg te brengen in alles wat we doen. We willen niet alleen een pionier zijn, maar ook een rolmodel voor anderen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we hier nog beter invulling aan geven. In plaats van drie entiteiten, kunnen we nu focussen op één gezamenlijke missie, waarbij kennis en expertise maximaal worden gedeeld.”    

Een mooi initiatief hierbij is het duurzaamheidsteam, waarvan ook ­Bijlsma en Manrho deel uitmaken en waarin landenoverstijgend kennis en ervaringen worden uitgewisseld. “Hierdoor nemen kennis én slagkracht steeds verder toe”, aldus Manrho. “Bovendien kunnen we nóg efficiënter ontwikkelen, produceren en transporteren. De markt zal hier zeker de vruchten van plukken.”

Illustratief voor ‘Today For Tomorrow’ is de focus op een gesloten materiaalkringloop. “Daarnaast zetten we vol in op duurzame energie”, aldus Bijlsma: “Recent is hiervoor zelfs een nieuw bedrijf opgericht, Profine Energy GmbH, dat op verschillende locaties in de wereld duurzame energie wil opwekken. Niet alleen voor eigen gebruik, maar ook om beschikbaar te stellen aan derden.” 

Manrho: “In 2018 hebben we ons gecommitteerd aan Zero Pellet Loss, dat plasticvervuiling door pellets (kleine plastic bolletjes, red.) van onder andere verpakkingsproducten wil voorkomen. Wij gaan hier bijvoorbeeld in mee door granulaatverliezen tijdens onze productie tot een minimum te beperken. Maar ook door producten zorgvuldig te verpakken in post-consumer recyclede verpakkingsmaterialen. Hier hebben we recent – en als eerste kozijnproducent in de markt – zelfs een Blauer (Blauwe) Engel keurmerk voor ontvangen.” 

Een mooi initiatief tot slot is de KÖMMERLING Better World Foundation, die tal van maatschappelijke initiatieven onderneemt. “Zo benutten we onze transportlijnen tussen Duitsland en Oekraïne om humanitaire hulp te faciliteren, houden we bijen in Berlijn om de aflopende bijenpopulatie te herstellen, bieden we ontwikkelingshulp in Afrika en ondersteunen we diverse sportactiviteiten in Zuid-Amerika.”

Marketing- en Communicatieadviseur Melissa Manrho.

Nationale Milieudatabase 

Als je kijkt op productniveau, dan wil KÖMMERLING vooral de best presterende kozijnproducten in de markt produceren. Zowel qua levensduur als qua productprestaties, vertelt Bijlsma. “Met K-VISION hebben we hierin al belangrijke stappen gezet, die recent zijn beloond met een mooie vermelding in de Nationale Milieudatabase.” 

De levensduur van de K-VISION kozijnen is met 75 jaar inmiddels gelijk aan de gebouwen waarin zij gemonteerd worden, benadrukt hij. “Het resultaat is een zeer lage MKI-score, wat betekent dat onze kozijnproducten garant staan voor een zeer lage milieu-impact en zeer hoge duurzaamheidsscores. Onze kunststof kozijnen bevatten geen lood, cadmium of andere schadelijke stoffen. Bovendien wordt ons volledige productgamma inmiddels in meer of mindere mate vervaardigd met gerecycled granulaat.”

Het nieuwe logo van KÖMMERLING toont natuurlijke elementen als zon en water in een abstracte vorm. Bovendien illustreert ze de gezamenlijke focus op circulariteit.

Reduce. Re-use. Recycle.

“In ons productieproces zetten we hoog in op Reduce, Re-use en Recycle”, aldus Bijlsma. “Dat doen we onder andere door efficiënter met materialen om te gaan en door alternatieve grondstoffen te onderzoeken. Zo wordt onze milieu-impact verder verlaagd. Daarnaast zamelen we actief oude kunststof kozijnen, zaagafval en reststukken in voor gelijkwaardig hergebruik of recycling. In onze producten wordt een steeds groter aandeel gerecycled PVC gebruikt. Niet alleen in onze kozijnen, maar inmiddels ook in onze kaderprofielen en tussenstijlen. Binnen onze productie wordt geen kunststof vezel weggegooid of gedowngraded; een échte ‘closed loop’ dus.” 

Wie kiest voor K-VISION ReFrame is zelfs verzekerd van 100% gerecycled materiaal. Hiermee wordt fors bespaard op grondstoffen, transport en CO2-uitstoot, terwijl het circulaire kozijnprofiel over exact dezelfde kwaliteit en eigenschappen beschikt als een ‘virgin’ profiel. Dat ReFrame de markt verovert, blijkt wel uit de vele partijen in Nederland én in de rest van Europa die sinds de introductie in 2020 voor dit circulaire kozijn hebben gekozen.

Voor de toekomst liggen nog tal van duurzame noviteiten in het verschiet. Het nieuwe logo sluit hier perfect op aan en toont natuurlijke elementen als zon en water in een abstracte vorm. Bovendien illustreert ze de gezamenlijke focus op circulariteit, terwijl de warme kleuren staan voor betrokkenheid, in de breedste zin van het woord.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details