Houten deuren blijven onverminderd populair en dat is logisch. Immers, een houten deur geeft een mooie, natuurlijke uitstraling en is van nature goed geïsoleerd. De kunststof deuren industrie doet dan ook haar uiterste best om hout zo mooi mogelijk te imiteren, dat doet echter geen afbreuk aan de vraag naar houten deuren.
Met 2020 al in het vizier en de BENG-eisen voor luchtdicht bouwen brengen houten deuren ook een uitdaging met zich mee. Houten deuren kunnen namelijk kromtrekken. Soms is dat al zichtbaar na installatie, soms na een tijd gebruik. Bedrijven als Venster Techniek uit Zelhem en KEGRO deuren uit Groesbeek hebben inmiddels – letterlijk en figuurlijk – sluitende oplossingen voor dit probleem. Toch wringt er nog iets bij Jürgen Rensen, directeur en eigenaar van Venster Techniek. We praten met hem over een verborgen probleem, dat in zijn ogen nodig aangepakt mag worden.
“In de research fase, op zoek naar een goede oplossing om kromgetrokken deuren toch tocht- en waterdicht te laten zijn, viel ons iets op. We konden nergens in Nederland gegevens vinden over het klachtenpercentage dat hoort bij houten deuren, wanneer het om kromtrekken gaat. Dat is opmerkelijk. De vragen die dan meteen boven komen, zijn: hoe gaat men in de bouw dan om met deze klachten? Wat zijn de kosten die gemoeid gaan met reparaties en vervangingen? Worden omgewisselde deuren wel gerecycleerd? Wat voor impact heeft het heen en weer moeten rijden om klachten op te lossen op ons milieu en over hoeveel schijven loopt zo’n klachtafhandeling?”, schetst Rensen.
Terechte vragen, waar geen antwoord op te geven is. Wel op individueel niveau, als je doorvraagt. Echter, er is geen overkoepelend overzicht. Rensen vervolgt: “We hebben zelf onderzoek gedaan en kwamen tot de conclusie dat van melding tot afhandeling van een klacht op een kromgetrokken deur de communicatie al over minimaal drie schijven loopt. Vaak wordt er lukraak omgewisseld, zonder te kijken of er in de afhanging iets verbeterd kan worden. Soms is een incompatibiliteit tussen deur en hang- en sluitwerk debet aan de klacht. Maar voor alles geldt: er zijn geen exacte cijfers beschikbaar, ook niet bij branche organisaties.”
Rensen is van mening dat er sprake is van een behoorlijke som aan verborgen kosten en dat er onnodig veel energie verspild wordt aan het oplossen van de klachten, doordat er te laconiek wordt omgesprongen met het probleem. “Afgezien van het geld dat dit kost, heeft nog niemand het gehad over het feit dat de regels der duurzaamheid met voeten getreden worden. Deuren opnieuw produceren, extra transport, extra mankracht in moeten zetten… Het zou niet moeten kunnen eigenlijk. Daarom pleiten we als Venster Techniek voor een nieuwe manier van werken. Voorkomen is beter dan genezen, wij kunnen daar de weg in wijzen”, legt Rensen uit.
Om de branche verder te helpen op weg naar houten deuren die met minder faalkosten netjes hun werk doen in een BENG-woning, heeft hij samen met Erik Bruil (stagiair) een Whitepaper geschreven. Waarom een Whitepaper? “Om aan te duiden wat er misgaat en hoe dit op te lossen is. Uiteraard hebben wij oplossingen, maar een Whitepaper mag geen reclamefolder zijn. Wat wij willen bereiken is dat er awareness gecreëerd wordt, zodat onze branche in zijn geheel beter omgaat met het prachtige product dat een houten deur nu eenmaal is.”
De Whitepaper over houten deuren bevindt zich in de eindfase en zal in oktober voor iedereen beschikbaar komen. “Wie hem niet wil missen, kan ons een email sturen met bedrijfsgegevens en als onderwerp ‘Whitepaper’. Wij maken dan een verzendlijst en zodra de PDF gereed is, zullen deze mensen de eersten zijn die hem toegestuurd krijgen. Daarna zal de Whitepaper te downloaden zijn via onze website”, zegt Rensen tot besluit.