KUFA Raamsystemen bestaat 10 jaar. De hoogste tijd voor een terugblik (hoe is het allemaal zo gekomen, wat was de ambitie in 2009 en waarom blijkt de visie van KUFA raamsystemen succesvol?) én natuurlijk een voorschot op de komende jaren. Aan het woord zijn Henk en Didier van de kozijnenfabrikant uit IJmuiden. Met aandacht voor het belangrijkste organisatorische en technische wapenfeit van 2019: de lasstraat is uitgebreid.
“Ik had – toen we startten – één duidelijke hoofddoelstelling”, zegt Henk meteen bij het begin van het gesprek. “Tien jaar geleden wilde ik voor de markt de faalkosten minimaliseren. Ik was op zoek naar een efficiëntere wijze van werken in de keten die voor iedereen voordeel zou opleveren. En, ten tweede, ik wilde de meest moeilijke kozijnen kunnen maken. Ik had dus niet de ambitie om een grijze muis te zijn in deze branche. Ik wilde de grootste muis worden.”
Wel, dat lijkt in het afgelopen decennium gelukt. KUFA raamsystemen heeft een stevige marktpositie verworven. “Innovatie in denken en doen is altijd het credo geweest”, zo vervolgt Henk. “We waren de eersten in Nederland die een technische impuls gaven aan het HVL, zowel enkel als dubbel HVL®. Niet voor niets waren we de eerste die KOMO gecertificeerd werden op beide systemen.” Volgens Henk valt deze wijze van werken en denken niet onder het credo ‘goed ondernemerschap’. “Het is simpel: je moet gewoon goed luisteren naar de klant en de markt.”
Met name de digitalisering stond binnen KUFA raamsystemen hoog op de agenda. Het werd de basis van het ontstaan van KOC (Kufa Online Calculeren). Didier: “Als je zoiets ontwikkelt, dan moet je in staat zijn om écht in de gedachten van de gebruikers – de partners – te kruipen. En, je moet weten wat hun belangen zijn. Het optimaal kunnen calculeren is daarvan de resultante. We werken nu een aantal jaren met het systeem – tot tevredenheid van onze partners die nu ook efficiencyslag hebben gemaakt – maar we zijn er nog niet; met KOC hebben we ook een nieuwe doelstelling geformuleerd: we willen turn-key leveren aan de markt.”
In augustus was het ‘feest’ toen de nieuwe lasstraat in gebruik werd genomen. “We verwachten de komende jaren verdere groei. Sterker nog: als je me zou vragen hoe we er over 10 jaar voorstaan, dan schat ik echt in dat we een verdubbeling zullen hebben beleefd met meerdere producten. Het was dus nodig om te investeren in onze eigen machines. Je moet namelijk elke keer weer een optimalisatie van je eigen productieprocessen willen nastreven. En dát ondanks de complexiteit van de Nederlandse kozijnenmarkt. Immers, we hebben te maken met een ongekende variëteit op de markt. Er zijn zo ontzettend veel vormen en typen. En, er wordt veel gerenoveerd in Nederland. Dat betekent dat je te maken hebt met veel verschillende kozijnindelingen.”
“Maar er is nog iets dat de markt ziet”, zo vermoedt Henk tot slot, verwijzend naar de sterke eigen marktpositie. “We zijn no nonsens. Nu is dat enerzijds makkelijk geroepen maar anderzijds denk ik oprecht dat we dat gewoon zijn. We doen normaal, we zijn altijd bereikbaar en aanspreekbaar. Elke dag werken we met passie aan de kwaliteit, een goede prijs, ultieme leverbetrouwbaarheid en een prima service. Want dát is wat onze partners willen. Niets meer. En, nooit iets minder. Zo zal het ook de komende 10 jaar zijn.”