- Nachrichten
- Fenster und Türen
- Hardware für Gebäude
- Zugangskontrolle
- Software und Automatisierung
- Hardware für Gebäude
Om te blijven groeien, moeten maakbedrijven continu investeren in product en technologie, machines en faciliteiten én in mensen. Bij Gerdes Fenster und Türen hebben ze dat goed begrepen. De Duitse fabrikant van kozijnen, deuren en schuifpuien in kunststof én aluminium kan als jarenlange Schüco Premuim Partner terugvallen op de innovatieve producten van de specialist in ramen en deuren, maar ook op de vele digitale oplossingen, zoals de IoF ID. Zelf blijft Gerdes ook investeren in de toekomst. Zo bouwde de firma recent een nieuwe productiehal, inclusief kantoren én een kantine. Dit vormt een meerwaarde voor klanten en personeel, maar is ook een extra troef bij de werving van technische geschoolde medewerkers.
Gerdes is al decennia lang Schüco Premium Partner en kent de eigenschappen en mogelijkheden van de producten door en door. Ze waren bijvoorbeeld de eerste Schüco-partner wereldwijd die een elektrisch aangedreven hefschuifsysteem type LivingSlide vervaardigde. De fabrikant kan uiteraard op directe ondersteuning vanuit Schüco Duitsland rekenen voor innovatieve productoplossingen, maar ook voor veel extra tools, waaronder een reeks digitale oplossingen, die continu verder ontwikkeld en uitgebreid wordt.
“Eén van die recent ontwikkelde tools is de IoF ID, een kleine tag die elk deel van de gevel een eigen digitale identiteit geeft en toch wel een grote impact heeft voor de verwerker. Die ID omvat immers alle informatie, documenten en processen die betrekking hebben op de gevel en dat blijft gedurende de volledige levensduur van elke Schüco-element beschikbaar”, vertelt Anthonius Gabeler, sales en marketing manager Benelux bij Gerdes.
“Men kan elk gevelelement op die manier ook een artikelnummer geven, zodat aannemers kunnen opvolgen waar het bouwelement zich volgens de planning bevindt. En na de installatie kunnen ze foto’s maken en koppelen, waardoor ze bij defecten al een simpele bewijslast beschikbaar hebben. Het is uiteindelijk een handige tool, die deel uitmaakt van Schüco Internet of Facades (IoF), een software die de basis legt voor de digitalisering van de gebouwschil.”
Gerdes kent een enorme groei. In 2016 was er slechts één fabriek en in totaal 32 personeelsleden. Nu zijn er meerdere productiefaciliteiten in Duitsland en telt de firma meer dan 100 medewerkers. Die kunnen gebruik maken van de modernste technieken, machines en bewerkingscentra. De werkvoorbereiding voor de Nederlandse klanten gebeurt in het kantoor in Oldenzaal. Recent werd naast ‘Werk 1’ (1000 m²) in Lengerich een nieuwe faciliteit geopend, goed voor 3700 m² aan productieruimte en nog eens 500 m² kantoren en sociale ruimtes.
“In deze nieuwe hal produceren we op drie productielijnen kunststof kozijnen en deuren op maat. We willen immers op deze locatie één van de modernste faciliteiten voor de productie van ramen, deuren en hefschuifpuien uitbouwen. Efficiëntie en productiviteit nemen op die manier alleen maar toe en daar profiteren onze klanten ten volle van”, licht Gabeler toe.
“Bovendien werd hier veel aandacht besteed aan de mensen op de werkvloer. Ze hebben nu grotere werkplekken, die ook ergonomisch beter uitgewerkt zijn. Er is meer daglicht en de machines zorgen ervoor dat ze fysiek meer ontlast worden. En we integreerden een ruime kantine voorzien van een terras met 50 zitplaatsen en een loungegedeelte. Daar serveren we elke dag maaltijden met verse en gezonde ingrediënten.”
Al deze investeringen hebben een positieve invloed op de leveringen naar de klanten en het comfort en de gezondheid van het huidige personeel, maar moet eveneens een bijkomende troef zijn om nieuwe mensen aan te trekken.
“De zoektocht naar technisch geschoold personeel blijft een uitdaging. We hebben sinds mei met Dirk Brinkmann een collega in dienst, die alleen maar bezig is met het werven, behouden en ontwikkelen van personeel”, sluit Anthonius Gabeler af.
“We kijken daarvoor ook over de landsgrenzen heen. Technologie en machines zijn belangrijk, maar onze medewerkers zijn en blijven nog steeds onze grootste troef. Zonder hen en hun teamspirit kunnen we niet slagen in onze doelstellingen en dat is net heel belangrijk om onze marktpositie te behouden en verder te versterken.”