Magazines / België Nr 02 2018

België Nr 02 2018

De toekomst is een businessmodel

Op de drempel van 2019, is het altijd goed om even terug te kijken wat het jaar 2018 ons zoal heeft gebracht. Wel… men komt gelijk tot de eensluidende conclusie dat de circulaire economie, alle Cradle-to-Cradle-principes en ultieme duurzaamheid nu daadwerkelijk tot in ons aller genen zijn doorgedrongen.

Het is niet slechts een groene ambitie om de wereld schoner, fijner en comfortabeler achter te laten voor al onze kinderen en kleinkinderen; we hebben ook – zo ondernemend als we met z’n allen zijn – ontdekt, dat het ook gewoon een businessmodel is geworden. Anders gezegd: we kunnen goed ons geld ermee verdienen. Dat klinkt enerzijds keihard commercieel (en dat is het eigenlijk ook), maar anderzijds is het ook goed dat we er ‘keihard’ geld mee verdienen: want, die verdiensten stellen ons in staat om nog meer te investeren in de groene toekomst van onze samenleving.

En gelukkig gebeurt dat ook volop; daar is deze editie van Profiel een goed voorbeeld van.

Zo zegt Arjan de Haan, Commercieel Manager Window Solutions bij Rehau NV op pagina 21 dat het klimaat me de dag verandert en dat de kozijnenbranche daardoor ook meeverandert. Hij verwijst (terecht!) naar de nieuwe klimaatwetten die er aan komen en de daaruit ontstane nieuwe koers die het bedrijf gaat varen. Alles staat vanaf nu in dienst van energie neutraal bouwen. De markt vraagt namelijk meer dan ooit om hogere isolatiewaarden.
De producten van Rehau NV voldoen daaraan.

De toekomst wordt niet alleen groener en duurzamer. In de toekomst wordt alles ook veel slimmer.

Lees bijvoorbeeld eens het verhaal van Mayer & Co Beschläge GmbH op pagina 45. Inmiddels heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot misschien al wel ’s werelds grootste raam- en deurbeslagfabrikant. De weg van Smart Building-Componenten is onomkeerbaar. ‘Creating Innovation’ is het dagelijkse credo voor directie en medewerkers geworden. Ewald Marschallinger, Managing Director Sales en Marketing is dan ook helder: “We willen een revolutie in de sector tot stand brengen’.

Hij stipt de recente opening van het Centrum voor Onderzoek, Klanten en Innovatie aan. In mei 2018 zijn de deuren in Salzburg open gegaan. Inmiddels herbergt men hier al meer dan 100 medewerkers. “Het is een architecturale investering in de toekomst.”

Los van duurzaamheid en de drang tot innovatie, mogen we uiteraard ook nooit vergeten dat het oog ook wat wil. Esthetiek is weer ruim onder de aandacht, zo lijkt het. Niet geheel onlogisch; het gaat economisch best goed; de consument heeft weer volop financiële ruimte om zijn woning ‘op maat’ en ‘naar eigen beleving en smaak’ te kunnen inrichten. Het oog wil dus ook wat. Kijk daarom ook op pagina 48 waar wordt gesproken over het Fuhr Experience Center.

Ik wens u dan ook veel leesplezier. En last but not least wens ik u tevens, namens het gehele team van Profiel, goede Kerstdagen en een vrolijke jaarwisseling. Onze ambitie voor 2019? We blijven u uitgebreid informeren over de toekomst! We inspireren u graag over uw businessmodel…!

Eindredactie Profiel
Jerry Helmers

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: