Magazines / Nr 01 2017

Nr 01 2017

Bouwbeurs: ook bottom-up-reclame!

En toen was daar de Bouwbeurs! Ik weet niet hoe u het hebt ervaren, maar Wat-Was-Het-Druk! Je kon over de hoofden heenlopen, praktisch elke dag. Er was bijna geen doorkomen aan. Lijkt mij een goed signaal voor de rest van het jaar; er was overduidelijk weer veel ondernemerszin om er in 2017 iets van te maken. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er zo veel positiviteit was te bespeuren, zowel bij de standhouders als bij de vele bezoekers. De fabrikanten die ik zelf heb gesproken, gedurende mijn rondjes op de beurs, waren stuk-voor-stuk zeer tevreden over de bezoekersaantallen, de belangstelling, de letterlijke geschreven orders en de uitstekende stemming.

Toch was er ook wat te klagen. Waar zijn we anders Nederlanders voor?
Zo heb ik veel standhouders horen ‘mopperen’ dat er te veel particulieren op de beurs liepen waarmee uiteindelijk geen zaken gedaan kon worden. Tja. Het zal beslist een feit zijn dat er veel (geïnteresseerde!) particulieren aanwezig waren (ik heb deze mensen zelf ook zien rondbanjeren), maar moeten we dan meteen concluderen dat de kwaliteit van de beursbe- zoekers daardoor niet optimaal was? Goed, ik begrijp ook dat iedere standhouder op een beurs staat om zaken te doen, relevante relaties te ontmoeten en het contact daarmee te intensiveren, maar is het ook niet zo dat deze particulieren, die soms veel tijd ‘pikken’ van de zakelijke standhouders, uiteindelijk ook gewoon een fantastisch uithangbord voor je product of dienst kunnen zijn?

Leven we in Nederland af en toe niet nog te veel in een top-down-modus waarbij we er van uitgaan dat de fabrikant de groothandel moet informeren, de groothandel communiceert met de detailhandel en deze laatste schakel vertelt het allemaal verder aan de eindgebruiker.

Nee, het is juist fantastisch dat er ook een bottom-up-modus kan ontstaan. Enthousiaste particulieren die weliswaar niet rechtstreeks bij de standhouders zullen kunnen kopen, maar wel hun positiviteit over het getoonde op de beurs elders zullen delen. Hoe mooi is het niet dat mensen – willekeurige burgers en consumenten – vertellen dat ze een leuke dag hebben gehad op de beurs en dat ze prachtige producten van producent X en Y hebben gezien. En, dat ze ook bij standhouder Z waren geïnspireerd.

Een betere bottom-up-reclame kun je je bijna niet bedenken. Ambassadeurs die vanuit het niets ontstaan. Daarom vond ik deze beurs juist extra succesvol. De hele markt was bijeen en daardoor ontstond er een geweldige interactie tussen alle schakels in de hele keten. Ja, inderdaad: dit belooft wat voor 2017!

Jerry Helmers
Eindredactie Profiel

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: