Magazines / Nr 02 2019

Nr 02 2019

Een nieuw certificaat of keurmerk erbij?

Hoe belangrijk zijn de certificaten en keurmerken eigenlijk in onze branche? Ik vind het een interessante vraag want wie controleert de certificaten en keurmerken? Een beetje het kip-/eiverhaal – ik weet het – maar toch moeten we ons blijven afvragen waar de basis ligt. Er zijn immers best veel keurmerken en certificeringen; elke organisatie in onze branche wordt er regelmatig mee geconfronteerd. Soms met onverwachte audits, soms ook met jaarlijks terugkerende controles om vinger aan de pols te blijven houden.

Daarbij kunnen dan belangrijke vragen worden beantwoord zoals ‘Waar staan we voor?’ en ‘Voor wie doen we het ook al weer?’ en ‘Conformeren we ons nog steeds aan onze missie en visie?’

Een meerledig doel dus, al deze certificeringen en bestaande keurmerken. Ik zeg: laten we er vooral mee doorgaan, ondanks dat het ook veel geregel en gedoe met zich meebrengt. Maar laten we er echter wel kritisch op blijven. Maar bovenal: gebruik het ook in uw marketing en communicatie als een keurmerk wordt toegekend. Want het willen blijven vertellen van het verhaal aan de markt is natuurlijk een must.

In dit kader ziet u – al bladerend door deze editie van Profiel – dat er ook weer een flink aantal bedrijven is dat zich al dan niet vrijwillig liet auditen en dat daar prima resultaten uit kwamen. Conclusie: we zijn dus bewust bezig met alles wat we doen! Zo hoort het ook.

Inzet van nieuwe technieken
Als u verder bladert, dan zal iets anders ook niet aan uw aandacht ontkomen. En dat is dat veel bedrijven er weer in zijn geslaagd om hun eigen producten op technisch vlak verder te ontwikkelen. Zo vertelt Intersteel dat het juist een ‘kunst’ is om moderne technologieën te gebruiken en die dan meteen te koppelen aan elegant design. Want ja.

Het oog wil ook wat! Zo is het ook weer.

Een kort ander voorbeeld: Holland Geveltechniek is een samenwerking aangegaan met Avery Dennison. Ze vertellen er over in een reportage in deze editie van Profiel. Simpelweg om de geveloplossingen – in dit geval met folie – naar een hoger niveau te brengen.

Nu ik er zo over denk, al schrijvende, kom ik tot een conclusie: zullen we een keurmerk of certificaat oprichten voor bedrijven in ons vakgebied die bereid zijn om slimme samenwerkingen te creëren met bijvoorbeeld andere keten­partners? Het lijkt mij zéér inspirerend!

Inspirerend omdat het de basis is voor verdere innovatie en prikkelende productontwikkeling. En een motivatie voor ieder ander om niet alleen Out-Of-The-Box te blijven denken en kijken maar ook daarnaar te handelen.

Veel leesplezier met deze editie van Profiel!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: