Magazines / Nr 03 2016

Nr 03 2016

Hoe kun je snel schakelen?

Zo bijna halverwege het jaar, is het vaak altijd al heel aardig om eens te evalueren of alle beloftes die de planbureaus, de kennisdivisies van de banken en andere deskundigen gelijk hebben gehad. Want, wat zeiden ze allemaal aan het eind van vorig jaar? Juist ja; de bouw zal in 2016 verder aantrekken en een flinke nieuwe groei gaan beleven.

Zo midden in het jaar zal niet iedereen zich direct in de portefeuille laten kijken, maar het gevoel is wel goed. Je merkt het gewoon. Er heerst een fijn positivisme en ook wordt er zichtbaar meer geïnvesteerd én dát betekent dat de o zo benodigde innovatie in ieder geval op gang blijft.

U leest er weer volop over in deze editie van Profiel.

Bijvoorbeeld op pagina 30. Openers en Closers is sinds 1989 op de markt en nu – anno 2016 – is het bedrijf actief in meer dan 50 landen. Sterker nog: het bedrijf groeide uit tot Europees marktleider op het gebied van toegangscontrole- en veiligheidssystemen én elektrische en elektromagnetische sloten. De reden van dit succes? Men heeft vernieuwing en innovatie letterlijk in de eigen missie opgenomen. En, er is nog iets, wat beslist kan meetellen: de organisatie heeft er voor gekozen om bewust heel plat te blijven. Dus niet al te veel schakels in de hiërarchie; juist om snel te kunnen schakelen en dus flexibel te kunnen zijn naar de markt.

Ik ben er van overtuigd dat dit de juiste strategie is voor de komende jaren. Je ziet namelijk dat grote organisaties het steeds moeilijker krijgen om het hoge tempo van de kleine – vaak zéér innoverende –start-ups bij te benen. Simpelweg omdat die start-ups alleen maar met innovatie bezig zijn. Toch zit er ook een kanttekening aan: die start-ups garanderen niet meteen een absolute scale-up. Het kabinet – en alle deskundigen in Het Haagse – buigen zich ook over dit vraagstuk want uiteindelijk hebben we in het economisch samenspel ook gewoon grote bedrijven nodig, die ook daadwerkelijke economische kracht kunnen aanwakkeren. En, werkgelegenheid natuurlijk.

Leuk om te lezen is ook het verhaal over familiebedrijf Burghouwt. De bij u bekende groothandel voor de bouw en industrie. U vindt het op pagina 35. Het bedrijf bestaat 40 jaar. Gefeliciteerd! De reden van hun succes? Klantgerichtheid zit in de genen en dat vertaalt zich in proactief meedenken. Er wordt altijd gezocht naar een combinatie van kennis van de producten en diensten enerzijds én inlevingsvermogen n de marktsituatie aan de andere kant. Lijkt mij een gezonde modus. Op naar de volgende 40 jaar, zou ik zeggen.

Voor nu wens ik u een prettige zomer. Misschien even luieren? Maar vooral blijven nadenken over de grote behoefte aan innovatie in de markt. En, dan spreken we elkaar weer in het volgende nummer.

Ik wens u veel leesplezier.

Jerry Helmers Eindredactie Profiel

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: