Magazines / Nr 05 2018

Nr 05 2018

HET JAAR VAN DE INNOVATIE

Als we het hebben over gecontroleerd toegangsbeheer, dan hebben we het niet alleen over aspecten als veiligheid, gemak en een goede coördinatie maar ook over het ontwerp (het oog wil ook wat!), de levering (graag zo snel mogelijk, liefst gisteren al) én onderhoud en beheer (service, service en nog eens service). Elke producent van hang- en sluitwerk weet door het brede aanbod in de markt dat er ongekend veel facetten zijn waar men zich op kan onderscheiden. En ook móet onderscheiden.

Een goede zaak, zo meen ik. Nu is hier wel een échte Liberaal aan het woord, maar dit zijn toch echt wel de renderende voordelen van ultieme marktwerking. De concurrentie stuwt elkaar onverminderd en ongemerkt maar tegelijkertijd toch heel zichtbaar naar grotere hoogten. Op onze themapagina hang- en sluitwerk is daar weer veel over te lezen; wij constateerden in de voorbereiding op de productie van deze editie van uw vakblad, dat de innovatie en de vernieu- wingsdrang in een waanzinnig hoog tempo blijven doorgaan.

Dat de autorisatie van medewerkers, gasten en bezoekers altijd direct inzichtelijk gemaakt moeten worden, is al een aantal jaren de standaard. Big Brother Is Watching You. Maar wel met een doel uiteraard. Veiligheid is immers een waar businessmodel geworden in de huidige tijden. Helaas, zou ik tegelijkertijd ook bijna zeggen maar dát is een andere discussie. Het is uiteindelijk gewoon ontzettend goed om te zien dat de Nederlandse fabrikanten van hang- en sluit- werk – overigens ook vaak in samenwerking met die vermeende concurrenten of buitenlandse moederbedrijven – geen enkel gas terugnemen.

Mijn tip? Lezen dus al die pagina’s over dat prachtige (ver)nieuw(d)e hang- en sluitwerk.
Wat mij de laatste jaren – en specifiek in dit nummer ook opvalt – is het feit dat er in alle innovatie veel meer gebruik wordt gemaakt van de kracht van de natuur. Uiteraard hebben we daar met z’n allen ook veel nieuwe kennis in opge- daan, maar ik zie dat technologische innovaties steeds vaker zijn gebaseerd op hoe de natuur reageert. Bijvoorbeeld op weg naar een goed en gezond leefklimaat. Natuurlijke ventilatie en bijvoorbeeld de rook-warmte-afvoer zijn al prima in één systeem te integreren. Er zijn daar bovendien interessante neveneffecten op te verwachten. Zo zal het Sick- Building-Syndrom definitief tot het verleden behoren en hopelijk zal het gemiddelde ziekteverzuim, met name in grote kantoor- en bedrijfspanden ook verder gereduceerd worden.

Als je hier zo over nadenkt, dan realiseer ik me dat we in dit vakgebied dus eigenlijk een enorm grote verantwoordelijk- heid hebben. We bouwen niet alleen technische innovaties, we ontwikkelen niet alleen inspirerende nieuwe en vooruit- strevende producten…. We maken het de mens (de eindgebruiker) ook daadwerkelijker makkelijker en comfortabeler. Daar zit uiteindelijk veel economische en maatschappelijke waarde in. Realiseren we ons dat wel voldoende? Het is misschien een vraag waar u zelf de komende dagen en weken eens over kunt nadenken. Ik ben er nl. van overtuigd dat juist in dit aspect een interessant extra verkoopargument is ontstaan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen hoeft nl. helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

Enfin… veel leesplezier gewenst.

Wij maken ons intussen op voor het laatste nummer van dit jaar, dat in december bij u in de bus valt. Nu, begin november bieden we u op alle hiernavolgende pagina’s de inspiratie van nú aan.

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: