In het Noord-Brabantse peeldorp Venhorst worden tonnen staal verwerkt. Wanneer we de parkeerplaats bij Andusta opdraaien, hebben we er een mooie rit opzitten, dwars door het schitterende landschap. Alles straalt rust uit in het gebied. Des te groter het contrast wanneer we de fabriek van stalen binnendeurkozijnen, ten behoeve van draaideuren en (elektrische) schuifdeuren betreden: hier wordt gewerkt en hard ook. Mijn gastheren Johan van Duijnhoven en Tom van de Camp nemen me mee door een wereld van staal, waar liefde voor het vak met een hoofdletter L geschreven wordt.
“Andusta heeft als core business het vervaardigen van stalen binnendeurkozijnen. We staan bekend om onze kwaliteit, flexibiliteit en leverbetrouwbaarheid”, opent Johan het gesprek. “Door de jaren heen hebben we ons pakket in de breedte uitgebreid. Zo is de schuifdeur in het programma gekomen. We leveren alle staaldelen en techniek rondom de schuifdeur. Iedere schuifdeur heeft als basis een stalen kozijn, met daarin de aandrijving en de ophangpunten voor het deurblad. Andusta levert zowel handmatig bediende als elektrisch aangedreven schuifdeuren. Ons schuifdeursysteem is geschikt voor deurbladen van 40 mm dik hout, tot een gewicht van 80 kg.”
Tom licht toe: “Maar ook voor zwaardere deuren of deuren met zeer hoge gebruiksintensiteit leveren we hand- of elektrisch bediende schuifdeurkozijnen.”
De schuifdeursystemen vinden hun weg naar talloze projecten. Dat kunnen kantoren zijn, ziekenhuizen, woonzorgcomplexen of zorgwoningen. “Ook de particuliere markt weet ons inmiddels goed te vinden”, aldus Johan. “Het mooie is dat we een handmatig bediende schuifdeur achteraf kunnen ombouwen naar een elektrisch aangedreven schuifdeur. Stel dat iemand minder valide wordt, dan is dat een goede oplossing.”
Andusta heeft een nieuwe aandrijving ontwikkeld voor het elektrische schuifdeursysteem. “Voorheen werd er gewerkt met een motor en snaaraandrijving. Dat is op zich prima, maar wel onderhoudsgevoelig en hoorbaar. Onze nieuwe aandrijving is lineair, de deur wordt voortbewogen door magneten en elektrospoelen. Soepel, wrijvingsloos en stil. Het systeem is daarmee ook minder onderhouds- en storingsgevoelig geworden”, schetst Johan.
“Daarmee maakt onze elektrische schuifdeur een evolutie door. De markt reageert er enthousiast op. Onlangs nog mochten we voor de prestigieuze nieuwbouw van AFAS in Leusden de elektrische schuifdeursystemen leveren, in het AFAS Experience Center. Op onze elektrische schuifdeuren kunnen alle vormen van moderne toegangscontrole worden aangesloten. Zo heeft men bij AFAS gekozen voor een combinatie van card/tagreaders, proximity sensoren (scant de aanwezigheid van een hand op afstand) en bewegingssensoren. Binnenkort wordt het mogelijk om ook een aansluiting te maken op domoticasystemen.”
Standaard wordt het Andusta schuifdeursysteem geleverd met geanodiseerde aluminium rails en kunststof rollersystemen. Het stalen kozijn wordt gepoedercoat waarbij alle Ral-kleuren, maar ook Sikkens of NCS kleuren leverbaar zijn.
Johan: “We gaan ver in onze service. Zo hebben we eens een vraag gehad om voor een onder architectuur gebouwd hotel de stalen binnenkozijnen te leveren in Pantone kleuren. Iedere verdieping een andere kleur en dus geen kleur die je standaard in een RAL-waaier aantreft. Dat zien we als een uitdaging en dan bijten we ons vast in de vraag, tot we de oplossing hebben. Het resultaat? Zo mooi, dat moet je met eigen ogen gezien hebben.”
Het voordeel van stalen kozijnen van Andusta is dat ze altijd kaarsrecht zijn en zeer bestendig. “Bovendien laat staal zich 100% recyclen”, stelt Tom. “Zeer duurzaam dus. Omdat de kozijnen zo enorm maatvast en haaks zijn, verloopt het plaatsen ook probleemloos. Daar zit aan de kant van de aannemer een grote kostenbesparing. We leveren bij projecten ook rechtstreeks op de bouw af met eigen transport, ook dat scheelt hem kosten.”
Tot besluit zegt Johan: “Over 2 jaar staan we 50 jaar in de markt. Dat is een lange tijd. We kijken uit naar de volgende 50 jaar. Het zorgdragen voor een assortiment dat nauwgezet alle nieuwe marktontwikkelingen blijft volgen, zal bij Andusta een belangrijke plaats in blijven nemen.”