Als fabrikant kan je reputatie bij de minste problemen een geweldige dreun krijgen. Toen de Poolse raam- en deurfabrikanten in 2004 de Europese markt overspoelden, werd al gauw duidelijk dat de technische ondersteuning en de service veel te wensen over lieten. Het imago van ‘de Poolse producent’ was dan ook snel aangetast. Dat gold eveneens voor DAKO, maar dankzij jarenlange inspanningen en investeringen is de firma vandaag uitgegroeid tot een gerenommeerde fabrikant met partners in Europa, Japan, Canada en Zuid-Afrika.
Na de val van het communistisch systeem kende de bouw van particuliere woningen in het Oostblok een enorme boom. De vraag naar goed isolerende ramen en deuren was groot, waardoor in Polen heel wat nieuwe fabrikanten opstarten. “Iedereen had één doel voor ogen: in elke muuropening moest een raam of een deur komen, goedkoop en snel, maar zonder rekening te houden met de wensen van de consument”, legt Bruno Vastmans, die bij DAKO verantwoordelijk is voor de verkoop in België en Nederland, uit.
“Toen Polen in 2004 toetrad tot de Europese Unie, werden de meeste producenten met dezelfde strategie op de Europese markt actief. Ze overspoelden de markt met goedkopere producten, maar hadden totaal geen oog voor details en ook de technische ondersteuning en dienst na verkoop liet veel te wensen over. De reputatie van de Poolse producenten kreeg dan ook een ferme dreun.”
Bij DAKO hebben ze toen ook fouten gemaakt, maar gelukkig hebben de broers Jerzy en Janusz Studzinski en hun team snel daaruit geleerd. Zo is DAKO vandaag uitgegroeid tot een internationaal georiënteerde fabrikant met partners in Europa, Japan, Canada en Zuid-Afrika.
“We produceren ramen, deuren, schuifsystemen, rolluiken en garagepoorten, die afgestemd zijn op informatie die we via de consument in de verschillende landen verzamelen. Getuige daarvan is onze HarmonyLine. We verkopen niet rechtstreeks aan de particulier, maar zoeken bewust wel het contact, bijvoorbeeld op beurzen zoals Batibouw”, zegt Vastmans. “Daarnaast werken we ook hard aan de uitbouw van ons dealernetwerk om ervoor te zorgen dat de klanten binnen een straal van 40 km telkens een DAKO-verdeler kunnen vinden. In Nederland zijn we daarvoor nog op zoek naar bijkomende partners.”
DAKO zet ook hard in op een goede communicatie via vakmagazines en consumentenmedia, maar ook met een website, social media en alle gedrukte informatie (catalogi, …) in heel wat verschillende talen.