Als we werken, dan werken we hard. Maar als we feesten, dan geven we er ook graag een lap op. Het is een motto, dat voor veel bedrijven geldt, ook voor DAKO. De Poolse fabrikant van ramen, deuren, schuifsystemen, rolluiken en garagepoorten bestaat dit jaar precies 25 jaar en laat dat niet ongemerkt voorbijgaan. Hoogtepunt was het jubileumgala in Krakow op 13 september, waarop de broers Studzinski handelspartners en leveranciers van overal ter wereld uitnodigden, maar ook de medewerkers en hun familie niet uit het oog verloren.
Een productiehal van 600 m², enkele arbeiders en slechts enkele klanten in het buitenland … het zijn maar enkele kenmerken van het DAKO van vroeger. Vandaag is de firma uitgegroeid tot een internationaal georiënteerde fabrikant met 26.000 m² aan productiefaciliteiten, zevenhonderd medewerkers en partners in Europa, Japan, Canada en Zuid-Afrika. “We produceren hoogwaardige ramen, deuren, schuifsystemen, rolluiken en garagepoorten, waarvan de helft vandaag bestemd is voor de export naar landen, verspreid over heel de wereld”, zegt Bruno Vastmans, die bij de Poolse marktleider verantwoordelijk is voor de verkoop in België en Nederland.
“Alhoewel we bij de start ook onze moeilijkheden kenden, zijn we trots op de weg die we tot nu toe afgelegd hebben. We willen ook in de toekomst blijven verder werken om ons doel te bereiken, met name om zoveel mogelijk Poolse ramen in bouwprojecten overal ter wereld te integreren. De kwaliteit van product en service staat daarbij centraal.”
Smaken veranderen van jaar tot jaar én van land tot land. Daarom luisteren ze bij DAKO naar de behoeften in elke specifieke markt en proberen daarop in te spelen met innovatieve oplossingen. Het mooiste voorbeeld is de HarmonyLine, waarbij ramen, deuren, schuifsystemen, rolluiken en garagepoorten op elkaar afgestemd worden om een uniform gevelbeeld te realiseren. Verder heeft de firma de laatste jaren fors geïnvesteerd in de productiefaciliteiten en kantoren alsook in de naambekendheid. “We werken ook hard aan de uitbouw van ons dealernetwerk, dat ervoor moet zorgen dat de particulier op termijn binnen een straal van 40 km telkens een verdeler kan vinden. In sommigen landen zijn we daar al in geslaagd, maar in Nederland bijvoorbeeld zijn we in bepaalde regio’s nog op zoek naar geschikte partners,” vult Vastmans aan.
“Op 13 september stond de klok bij DAKO echter even stil, want toen organiseerden we ons jubileumgala met een effectvolle presentatie, een feestelijke taart en feest tot in de vroeg uurtjes.”