Je zult maar voor de opgave staan, een veranderproces binnen de organisatie door te voeren, midden in coronatijd. Het overkwam Tom van Boxtel, Commercieel Manager Benelux Window Solutions bij REHAU. Met nog maar een half jaar REHAU achter zich, blijkt dat Van Boxtel zich prima van zijn taak kwijt.
Dat vindt niet alleen de achterban in Duitsland, maar dat merkt REHAU vooral aan tevreden klanten. “Natuurlijk heb ik, net zoals iedereen, last van de coronacrisis. Dingen lopen niet zoals in eerste instantie gepland en je moet veel ad hoc beslissingen nemen, improviseren en soms onverwachte zijsprongen maken. Dat gaat ons echter goed af, hier in Amersfoort. Mijn team, bestaande uit Roberto van den Berg, Mischa Schipper en ikzelf, is flexibel. De klanten hebben begrip en ik heb in het verleden – denk ik – voor hetere vuren gestaan”, opent Van Boxtel het gesprek.
“De veranderingen die hebben plaatsgevonden en nog steeds gaande zijn brengen ons nog dichter bij onze klant in Nederland. Dat kan dankzij de nieuwe divisiestructuur bij REHAU, voorheen had ieder land een eigen kantoor waar alle takken van sport bij elkaar zaten. Dat is qua werkplek nog steeds zo, maar mijn afdeling Window Solutions wordt nu rechtstreeks vanuit Duitsland aangestuurd. Dat betekent dat we genieten van zeer korte communicatielijnen en dat niets onbesproken blijft. We luisteren goed naar de wensen van onze Nederlandse klant. Ik maak een vertaalslag naar Duitsland, alwaar de wensen, suggesties en ideeën serieus worden opgepakt. Inmiddels hebben we mooie, nieuwe producten in ontwikkeling die vanuit de marktvraag gerealiseerd worden”, aldus Van Boxtel.
In de volgende fase wil Van Boxtel nog dichter op de markt gaan zitten. Daar krijgt hij alle ondersteuning bij uit Duitsland: “Er zijn medewerkers in Duitsland die speciaal voor de Nederlandse markt verantwoordelijk zijn voor marketing en productontwikkeling.”
Of Van Boxtel een tipje van de sluier kan oplichten? Hij antwoordt: “Begin 2021 komt de Synego Slide schuifpui beschikbaar, een welkome uitbreiding op het Synego NL profiel. Ook wordt het Synego NL programma begin volgend jaar uitgebreid met nieuwe profielen, zodat de REHAU-klant zich nog beter kan onderscheiden van de concurrentie. Dat zijn alvast twee hele belangrijke introducties voor volgend jaar.”
We vernemen dat REHAU ook kijkt naar de samenwerking die het bedrijf heeft met producenten van hang- en sluitwerk. “We gaan de banden aanhalen en ook onze toeleveranciers meenemen in ons veranderproces. Verwacht van ons ook dat we gaan komen met uitbreidingen op onze certificeringen. Klaar voor de toekomst dus. Wanneer we over onze toekomst spreken, dan kunnen we rustig stellen dat juist de nieuwe, korte lijnen ervoor zorgen dat we veel sneller kunnen anticiperen op de marktbehoefte. Dat is een van de belangrijkste pijlers voor de tijd die voor ons ligt.”
Van Boxtel verklapt dat er ook gewerkt wordt aan consumentenfolders, die per verkooppunt personaliseerbaar zijn. “Dat is pure business-to-consumer marketing. Laat ik daar nou net enorm veel ervaring mee hebben vanuit mijn werk in de zonweringssector. We gaan de dealer ondersteunen als nooit tevoren; die mag echt wat verwachten van ons. Het REHAU van nu is communicatiever en bereikbaarder dan ooit, voor iedereen.”