Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Overstromingen in Duitsland gooiden nogal wat roet in het eten. 2021 werd gelukkig wel positief afgesloten
Terug op weg naar een normale manier van leven en werken. De kelders bij Klaes worden leeggepompt en opgeruimd.

Overstromingen in Duitsland gooiden nogal wat roet in het eten. 2021 werd gelukkig wel positief afgesloten

2021 was een ongelooflijk jaar voor de Horst Klaes GmbH & Co. KG uit Bad Neuenahr-Ahrweiler. Naast de gevolgen van corona waren er ook nog de problemen door de overstromingen in het dal van de Ahr. Toch heeft het team van Klaes het jaar afgesloten met een omzet die 9% hoger lag dan het jaar ervoor. Dit was meteen het beste resultaat ooit sinds de oprichting van de firma. Bovendien is het orderboek wereldwijd goed gevuld. 

Maximale efficiëntie met Klaes 3D: planning, productie, voormontage van deelelementen en de montage op de bouwplaats.

Het brede productassortiment en de focus op markten overal ter wereld zijn belangrijke hoekstenen voor het succes van de firma. Lars Klaes is er rotsvast van overtuigd, dat ze de juiste strategie volgen: “Ook de dienstverlening moet verder gedigitaliseerd worden. Daarom hebben we nu ook de Klaes Web Campus ontwikkeld, waardoor we onze klanten een nog ruimer aanbod aan opleidingen kunnen aanbieden: individueel, wanneer ze een moment hebben en op hun eigen tempo.” 

Maar uiteraard is ook het team van Klaes een niet te onderschatten troef. Volgens Miriam Berzen, dochter van oprichter Horst Klaes, was het indrukwekkend om te zien hoe iedereen zich weer voor de firma heeft ingezet zelfs ook bij de opruimwerkzaamheden in de modder.

Overstromingen zijn een ramp

Huizen onder water, afgesloten straten, schade aan bruggen, stroomonderbrekingen, nauwelijks drinkwater en grote problemen met het mobiele telefonienetwerk: het waren nog maar enkele gevolgen van het feit dat de Ahr de hoogste waterstanden uit het verleden met meters overtroffen had. Bij Klaes stonden de kelders onder water en waren de geparkeerde wagens meegesleept. De gebouwen zelf bleven gelukkig onbeschadigd. Veel medewerkers van de firma wonen echter stroomopwaarts in de vallei van de Ahr en daar was de situatie nog erger. Mensen werden met helikopters geëvacueerd of brachten de nacht op het dak van hun woning door. Heel veel persoonlijke bezittingen gingen verloren en sommige mensen verloren zelfs hun huis en eigendommen. Gelukkig liepen de medewerkers van Klaes zelf geen verwondingen op.

Bij Klaes zelf loopt alles intussen weer normaal. Alleen aan het gastenverblijf moeten nog grondige renovatiewerkzaamheden uitgevoerd worden. Bij de medewerkers, die door de overstromingen getroffen werden, is dat anders. Zij kregen een alternatieve huisvesting aangeboden of hebben nu opnieuw een woning of appartement in ruwbouwfase. Om snel en direct te kunnen helpen, hebben klanten, partners, werknemers en ook ‘oud-werknemers’ meer dan 125.000 euro geschonken, die belastingvrij aan de 25 getroffen personen uitbetaald werden. Hartelijk dank voor deze buitengewone steun!

Even ongelooflijk als de overstromingen zelf was de bereidheid om te helpen, de steun, het medeleven en de cohesie binnen en buiten het bedrijf. Dat bleek onder meer bij de opruiming van de kelders, waarbij zelf hulp kwam van medewerkers van klanten en partners. Ook vandaag kunnen onze getroffen medewerkers voor de heropbouw van hun woningen en appartementen rekenen op de steun van dezelfde mensen.

Markten

Kernmarkt Duitsland werd gekenmerkt door een continue positieve ontwikkeling het hele jaar door, en dat in alle regio’s en bij alle doelgroepen.   

Nieuwe en bestaande klanten willen hun bedrijf steeds verder digitaliseren. Klaes is in dat geval een ideale partner. Ook buiten Duitsland is de omzet in 2021 gestegen. Zo was er een grote stijging in Polen en ook in de andere Oost-
Europese en Zuid-Oost-Europese landen was de groei sterk. In Azië en Australië kunnen mooie rapporten voorgelegd worden, maar werden de cijfers van vóór corona nog niet gehaald. In de West-Europese landen werd een aantal heel mooie bestellingen genoteerd, vooral in de automatiseringssector. Belangrijke groeilanden waren Oostenrijk, Frankrijk en Spanje.

Activiteiten

Het aantal live beurzen en evenementen bleef beperkt, maar dat werd overal ruim gecompenseerd met online sessies. Sinds de annulering van de Fensterbau Frontale in 2020 kennen de webinars rond het brede scala oplossingen van Klaes veel bijval. Deelnemers van over de hele wereld nemen deel aan deze sessies om te weten te komen welke extra mogelijkheden de oplossingen van Klaes voor hen bieden. Maar ook de lokale evenementen, die volgens de coronaregels met een beperkt aantal deelnemers georganiseerd werden, waren een groot succes en zorgden telkens weer voor heel wat aanvragen. In
China en enkele Arabische landen vonden ook een aantal beurzen plaats.

In de Klaes Web Campus kunnen klanten individueel met de oplossingen van Klaes leren werken – op elk moment en op een eigen tempo.

Producten

De investeringen in digitalisering blijven toenemen en dan is Klaes met zijn uitgebreid productgamma uiteraard een perfecte partner. Het softwarehuis biedt nu ook een digitaal platform voor opleidingen. Met Klaes Web Campus kunnen klanten op elk moment van de dag opleidingen volgen aan de hand van video’s die alles stap voor stap uitleggen. In deze sessies zijn ook momenten voorzien, waarop de kennis getoetst wordt. Op het vlak van de producten zelf was er veel vraag naar alle oplossingen met betrekking tot thuis- en afstandswerk, documentenbeheer en telefonie. 

Verder waren ook de cloud-oplossingen in trek en deed het groeiende aanbod bij de klanten zelf de vraag ook toenemen. Naast de klassieke raamconstructie spreken we van gordijn- en vliesgevels, terrasoverkappingen, serres, pergola’s, voordeuren, binnendeuren, …. De mogelijkheden van de verschillende programma’s werden trouwens verder uitgebreid, waardoor bijvoorbeeld productgegevens van verschillende fabrikanten van rolluiken, deurpanelen en accessoires nog eenvoudiger aangevraagd kunnen worden.

Doelen

Klaes laat ook in 2022 de Fensterbau Frontale aan zich voorbijgaan. Bij het softwarehuis zijn ze er immers van overtuigd, dat de verwachtingen voor deze zomereditie van de beurs niet opwegen tegen de hoge investering. Maar bij Klaes blijven ze zich uiteraard inzetten om de digitalisering van bedrijfsprocessen te stimuleren. De samenwerking op langere termijn met klanten en partners en de innovatieve oplossingen van de firma spelen daarbij een belangrijke rol. De nieuwste ontwikkelingen zal Klaes eind maart tijdens de eigen online beurs in het kader van de ‘Fensterbauwoche’ (Week van de raamconstructie) presenteren.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?