Bovendien vergen de oplossingen zeer weinig tot geen onderhoud. “De stroomvoorziening naar de behuizing uitgezonderd, is bedrading niet nodig”, vertelt Marketing Manager Benelux Edwin van Reijsen. “Hierdoor kan ontzettend veel tijd en geld worden bespaard! Zeker wanneer je ook aanverwante zaken zoals storingen, onderhoud, reparatie/aanpassingen op locatie én bijbehorende autoritten meeneemt. In combinatie met een Europese productie, eenvoudig beheer op afstand, hoge betrouwbaarheid én lange levensduur, durven wij volmondig te zeggen dat ‘Intratone is here to stay’.”
Intratone is een merk van Cogelec en vindt haar oorsprong in Frankrijk. “Cogelec is in 2000 opgericht, als fabrikant van intercoms en toegangsbeheeroplossingen in de collectieve huisvesting”, vertelt Van Reijsen.
“De afgelopen jaren heeft het bedrijf uit Vendée, nabij Nantes, tal van innovatieve oplossingen bedacht en meer dan 40 octrooien aangevraagd. Een mooi voorbeeld hiervan is Vigik®, waarmee postbodes toegang krijgen tot sec de hallen van gebouwen om hun post te bezorgen. Vanuit de Franse overheid werd bovendien de vraag gesteld om grote wooncomplexen toegankelijk te maken voor hulpdiensten (brandweer, politie en ambulance). Ook hier heeft Cogelec een techniek voor ontwikkeld, dat aan de basis heeft gestaan van de Intratone systemen.”
De producten worden nog altijd in Frankrijk geproduceerd, vertelt hij. “Geen kostbare transporten vanuit China dus, maar lokale productie en toelevering van materialen.”
Veruit de grootste doelgroep van Intratone zijn de Verenigingen van Eigenaren en woningcorporaties. Niet verwonderlijk, volgens Van Reijsen, omdat het intercomsysteem een essentieel onderdeel van hun woongebouwen vormt. “Gemiddeld heeft een intercomsysteem een levensduur van 15 jaar. De vraag naar vervangende systemen is op dit moment groot. Hierbij zoekt men actief naar oplossingen die vanaf een centrale locatie beheerd kunnen worden. Bijvoorbeeld met ons modulaire DINA intercomsysteem en onze RENO renovatie-intercom spelen wij hier perfect op in. Naar wens kunnen de systemen worden uitgebreid met een digitaal informatiebord, waarop op afstand (interactief) met bewoners gecommuniceerd kan worden.”
Onderscheidend aan de systemen van Intratone is het gebruik van het mobiele telefoonnetwerk. “We plaatsen een zeer bestendig intercomsysteem met SIM-kaart op de gevel, die in verbinding staat met het elektronische sluitsysteem van de toegangsdeur”, vertelt Van Reijsen. “Hierdoor zijn gebruikers niet langer afhankelijk van bedrading of lokale draadloze wifi- of bluetooth-netwerken. Het GSM-netwerk garandeert een hoogwaardige, stabiele en draadloze verbinding van smartphone naar intercom en vice versa. Via de Intratone App kan hier ook video aan worden gekoppeld. Maar ook communicatie via een vaste (land)lijn en het intercomsysteem zijn mogelijk. Van tevoren worden alle namen en telefoonnummers door ons voorgeprogrammeerd, waardoor het systeem direct in bedrijf kan worden genomen. Een binnenpost in de woning is niet vereist. Dit resulteert in veiligheid en gemak voor bewoners én beheerders, maar ook in een enorme besparing op materiaal.”
Het toegangsbeheer gebeurt eenvoudig via een beveiligd online beheerplatform op de desktop, tablet of zelfs de smartphone.
“Op het beheerplatform kunnen woningbeheerders eenvoudig en naar believen gebruikers toevoegen en verwijderen, maar ook tijdssloten inbouwen voor specifieke gebruikers, zoals mantelzorgers. Ook is het mogelijk om overdag bedrijfsnamen zichtbaar te maken op de displayunits, terwijl na 17.00 uur de namen van de privépersonen worden getoond. Hiermee komen we tegemoet aan de (verplichte) thuiswerktrend, zónder dat de woningbeheerder hiervoor de fysieke locatie hoeft te bezoeken. Zo dragen we bij aan een hoge bewonerstevredenheid, terwijl de CO2-footprint tot een minimum wordt beperkt.”