Het accent maakt het verschil. Een welbekende uitspraak van Jan de Paepe, directeur van de Belgische firma ALINEL. Zowel ALINEL als de producten zoals TORIX-ROUNDAL van zusterbedrijf URSUS BV zijn al langer aan het focussen op wat zij onder de term ‘accent architectuur’ aan het vermarkten zijn.
Het gaat om producten waarmee je soms functioneel, soms juist puur esthetisch accenten in een gevel aanbrengt, om het gebouw of de woning zijn unieke karakter te geven. “Steeds vaker wordt functionaliteit met esthetiek gecombineerd”, weet De Paepe. “En daar spelen wij met onze producten op in, zodat we voor de architect kunnen realiseren wat hij visueel voor ogen heeft, en we de ergonomie in alle opzichten niet uit het oog verliezen voor de ramen- en deurenprofessionals.”
Het combineren van functionaliteit met esthetiek is slechts één van de vele trends”, vervolgt
De Paepe. “Trendwatchers zoals Hilde Francq, die zich bezighouden met trends en tendensen, kijken al veel verder in de toekomst. Zij voorspellen dat organische vormen en ruwere structuren meer hun opwachting gaan maken. De interpretatie van deze trends is dat alles weer wat ruwer en authentieker mag zijn. Het minimalistische en strakke wordt hierin duidelijk wat meer losgelaten.”
ALINEL volgt de ontwikkelingen in de markt –
en daarmee de trends – op de voet en speelt hier mooi op in met haar producten. “Waar onze aluminium bekleding in zijn gelakte vorm vooral voldeed aan de vraag naar het strakke, repetitieve, kijken we voor de toekomst naar onregelmatige vormen en nieuwe oppervlaktes.”
De eerste innovatie in de rij is die van de WOODLOOK. “Het ALINEL Type B WOODLOOK is een imitatie houtlookbekleding in folievorm die volledig om onze aluminium profielen wordt getrokken. Maar het was ook onze uitdaging om ook hier de Premium-uitstraling – waar ALINEL bekend om staat – te behouden en zelfs een stapje verder te gaan.”
Het resultaat is allesbehalve ‘fake’ te noemen en wordt door velen zelfs als ‘nauwelijks van echt te onderscheiden’ genoemd. In België is deze unieke reeks een Premium Partner exclusief product, wat wil zeggen dat deze reeks uitsluitend verkrijgbaar is via het netwerk van ALINEL Premium Partners verkrijgbaar is.
“In Nederland zijn we nog niet gestart met ons Premium Partner netwerk”, zegt De Paepe. “Er zijn volop kansen en mogelijkheden voor potentiele partners. Zij kunnen dan ook beslist contact met mij opnemen.”
Als tweede noemt De Paepe WOODALUX. Een product waarmee ALINEL eveneens inspeelt op de eerdergenoemde trends.
“Onze WOODALUX profielen, die vandaag de dag vooral nog ‘stand-alone’ producten zijn om accenten te creëren, zijn hét antwoord op de vraag naar meer structuur en ruwere aanvoelende oppervlaktes. De extrusie van een naadloze composiet buitenschil van ongeveer 3mm om een aluminium profiel, is een reden voor succes. Niet alleen is deze compleet krasbestendig maar door de aluminium buiskern ook steviger dan echt hout. Maar vooral de look en feel is er één van ‘eigenzinnige overtuiging’ die het eigen karakter en identiteit op de markt moet versterken.”
Volgens De Paepe is het de bedoeling om NIET echt hout te willen zijn. “De geborstelde ruwere oppervlakte, de niet perfecte continuïteit in vlakheid van dat oppervlakte en de hoekafrondingen, benaderen juist die zoektocht naar dat organische. Combineer dat met een mix van unieke eigen kleuren en je begrijpt waarom WOODALUX zijn eigen weg wil gaan en vooral de combinatie met andere bouwmaterialen wil uitdagen.”
ALINEL is inmiddels volop bezig om een eigen achterliggende draagstructuur te ontwikkelen. Op de Polyclose 2022 in Gent (B) zal deze als perfect toepasbare gevelbekleding voorgesteld worden aan de markt. Iets om naar uit te kijken! ALINEL is en blijft daarmee de perfecte partner voor klanten die niet alleen unieke gevelaccenten willen creëren, maar ook een compleet uitgewerkt plaatsingsklaar open gevelbekledingssysteem zoeken dat eenvoudig is te monteren.
WOODALUX is een merknaam van ALUMIL sa.
ALINEL is de exclusieve Benelux vertegenwoordiger voor WOODALUX.