Alinel
02:07
12-03-2019

Accenten maken het verschil

Eén van de belangrijkste topics in onze hedendaagse architectuur is de zoektocht naar accenten in de gevel, die een gebouw uniek maken. Architecten en bouwheren willen zo een bepaald statement aan hun gebouw toevoegen of het een eigen uitstraling geven.

AlinelRealisatie Bouw-ID te Lochristi-Architect: Lieven Desmet.

ALINEL NV speelt perfect in op deze trend. Sinds 2014 ontwikkelt en produceert de firma uit Drongen (België) immers onder de naam ALINEL een innovatieve geventileerde gevelbekleding. Het gamma bestaat intussen uit meerdere types en de pionier wil de gevelbekleding nu ook in andere landen introduceren. Profiel sprak met zaakvoerder Jan De Paepe over verleden, heden en toekomst.

ALINEL ontstond in 2014 als dochteronderneming van URSUS (Eeklo), een gerenommeerde aanbieder van aluminium maatwerkoplossingen voor de meest uiteenlopende toepassingen in de bouw. “Toen we in 2013 op zoek gingen naar mogelijkheden om ons te onderscheiden van andere aluminium verwerkende bedrijven, besloten we een eigen innovatief product te ontwikkelen. Op basis van concrete informatie uit de markt en ons eigen buikgevoel kozen we voor aluminium gevelbekleding. Zo is ALINEL ontstaan”, begint Jan De Paepe zijn verhaal. “De laatste vier jaar hebben duidelijk gemaakt dat we toen de juiste keuze maakten, want aluminium gevelbekleding is intussen een vaste waarde en de markt met heel wat spelers is zeer competitief geworden. Ons systeem werd intussen meerdere malen gekopieerd, recent nog door één van de grotere spelers, en dat is voor ons als kleine KMO één van de mooiste complimenten.”

AlinelWoning Lambrecht te Wielsbeke – Architect: Bill Cosman.

Unieke oplossing
Verticaliteit is één van de sleutelwoorden bij het ALINEL systeem. Precies op basis daarvan ontwikkelde de firma oplossingen, die vandaag klanten helpen overtuigen om voor ALINEL te kiezen. Maar wat maakt ALINEL dan zo uniek? “Ons systeem is het enige dat zich aanpast aan elk gebouw. Een gepatenteerd haaksysteem zorgt dat elk oppervlak zonder zaagwerk of aanpassingen van de profielen op de werf uitbekleed kan worden. Dat betekent dat gevels en oppervlakken met eenderwelke breedte (afmeting) tot op de millimeter exact bekleed kunnen worden”, zegt de zaakvoerder.

“Door een juiste combinatie van profielen kan de plaatser elke willekeurige afstand van punt A tot B overbruggen en hij hoeft daarvoor enkel een schroefmachine bij de hand te hebben. Dat resulteert in een uiterst eenvoudige plaatsing én een ongekende tijdwinst.”

Veelzijdigheid troef
Vandaag omvat het ALINEL gamma meerdere types met elk hun eigen uitstraling. “Al onze systemen kunnen naadloos en in hetzelfde vlak op zowel gevel als deur of poort gemonteerd worden. Zo kan de gevelbekleding tot in de kleinste details afgewerkt worden. Elementen, zoals parlofoons, stopcontacten of LED-verlichting, kunnen zonder problemen geïntegreerd worden. Ook transparantie is mogelijk, plaatselijk (voor ramen en deuren) of voor de volledige gevel”, gaat De Paepe verder. “ALINEL biedt de gebruiker uiteindelijk een oplossing met een esthetische meerwaarde, maar scoort ook door de doordachte techniek, die achter het systeem schuilt.”

AlinelVilla E te IJburg(NL) – Architect: Marc Architects.

De toekomst
Eigenlijk geniet ALINEL in België inmiddels een grotere naambekendheid dan URSUS. Het wil zich nu ook richten op andere landen, waaronder Nederland. “Ons moederbedrijf ontwikkelt en produceert ook producten, die vaak gebruikt worden om accenten in gevels te creëren. Zo werden onder de naam ROUNDAL al meerdere oplossingen voor dagkantbekleding voor ramen en deuren gelanceerd. Net als bij ons zijn innovatie, esthetiek en eenvoud van plaatsing kenmerkend”, sluit zaakvoerder Jan De Paepe af.

“Toch is vooral de naam ALINEL bekend bij de professional in de bouw. In België zijn we intussen uitgegroeid tot een toonaangevende speler, maar we willen ons nu ook focussen op andere landen, bijvoorbeeld Nederland. Sinds begin dit jaar hebben we een commercieel afgevaardigde voor de Nederlandse markt in dienst. Hij moet in de eerste plaats een partnernetwerk opbouwen, dat ons moet toelaten om aan de stijgende vraag uit die markt tegemoet te komen.” 

Tekst: Johan Debaere   |  Beeld: Alinel

Lees meer over: Accenten , Alinel , Bouw-ID , Ursus

Profiel partners

FAPIM2_f_OLTRE_03 kopiërenWoelm GmbH